Hver femte dansker har inden for det seneste år byttet eller købt tøj, der var genbrug. Det viser en ny Megafon-måling for Politiken. Bland-selv-tøj er en af de store nye trends i vintageuniverset.
Genbrugsbutikken Hello-Vintage, som har butikker i København, Århus og Odense, afholder events, hvor de sælger genbrugstøj til 200 kr pr. kilo. Det svarer til ca. 4-6 stykker tøj. Og her har man siden opstarten for et års tids siden kun oplevet stigende popularitet blandt danske shoppere. Kundeskaren er blevet større og kilomarkederne flere.
– Vi ser næsten en tredobling i antallet af deltagere siden starten. Nu har vi 3 tons til hvert marked. Alle kan finde noget. Og det hele er billigt og totalt bæredygtigt. Vores events er lidt ligesom en festival, men uden øl og med massere af tøj, siger eventarrangøren og genbrugs-ekspert Louise Trillingsgaard.
Hun står sammen med sin ægtemand bagved de famøse genbrugsmarkeder. Det næste event foregår d. 31 marts i kulturhallen KBH volume i København. I skrivende stund er der knap 10.000 Facebook-brugere, der viser interesse for begivenheden.
Læs også: Mode-bloggere spinder guld for deres aflagte tøj
Gå på opdagelse i gemmerne
Ifølge professor i forbrugeradfærd på Syddansk Universitet Søren Askegaard kan vintagebølgen forklares ud fra nogle større samfundsmæssige forandringsprocesser, der gør, at vi søger tilbage.
– Førhen var nye ting bedre end de gamle. Nu kan vi ikke være sikre på, at det nye nødvendigvis er forbundet med fremskridt. Historien er et stort katalog af ting, man kan gå på opdagelse i. Et univers hvor du kan finde eller genopdage stilarter, siger han.
Søren Askegaard påpeger samtidig, at rigtig mange danskere er blevet mere bevidste om bæredygtighed. Genbrug er nemlig både fornuftigt i økonomisk og økologisk forstand. Bland-selv-tøjet rammer her lige i hjertet på en større modetendens.
-Vi adskiller os fra andre vintageudbud på et afgørende punkt, nemlig mængden. Kunderne kan skrabe så meget til sig, som de kan bære. Det giver mulighed for at tage nogle chancer og vove noget mere. Så vokser kreativiteten også, siger Louise Trillingsgaard.
Et globalt modekredsløb
Bland-selv-tøjet afspejler, i Søren Askegaards øjne, vores kultur.
– Vi lever i en verden, hvor vi ligner hinanden meget. Det er derfor de små ting og den personlige stil, der bliver et supplement til en særlig identitet eller måde at fremtone på. Der er ikke noget unikt ved at vælge noget, der findes 17 andre af, uddyber Søren Askegaard.
Det er også Louise Trillingsgaards erfaring.
– Du kunne ligeså godt finde det i H&M, men det er federe at sige: det er vintage. Det er en hel kultur. Vintage er blevet hvermandseje, da det næsten forventes, at du har noget secondhand, siger hun.
Læs også: Mangfoldighed er det nye sort på catwalken
Tøjet på kilomarkederne er en del af et globalt kredsløb. Det overskydende tøj, som tilbudsjægerne efterlader, bliver ombyttet eller genbrugt ved næste marked. Noget af det ryger også til velgørenhed. Hello-Vintage udvælger nøje tøjet fra internationale secondhands.
– Vi sælger ikke 70’er Yvonne-kjoler, men følger med moden. Vi udvikler os med sæsonerne. I løbet af foråret og sommeren kommer vi til at se mange pastelfarver, mere Grease, og så bliver det lidt mere mormor. Denim er selvfølgelig altid in, så det har vi meget af, fortæller Louise Trillingsgaard.
Lige nu foregår den bæredygtige shopping kun i København og Århus, men Hello Vintage planlægger at udvide. Det er ifølge Søren Askegaard ikke nogen dårlig idé, da der er ikke noget der tyder på, at det går en anden vej end fremad for genbrugen.