Online juleshopping: Sådan undgår du at blive snydt

gift-444520_640
Der er stadig flere og flere, der køber deres julegaver på nettet, og der er mange online-fælder at fælde i. Her er rådene til, hvordan du undgår at blive snydt på nettet. Foto: Pixabay.

Legetøj, smykker, tøj og vaser. Bløde og hårde pakker skal handles ind til juleaften, og det vælger rigtig mange danskere at gøre over nettet. Dansk Erhverv forventer, at julehandlen i år vil ramme 8,6 milliarder kroner, omkring 200 millioner mere end sidste år. Af dem vil 1,3 milliarder bliver lagt på nettet, oplyser Dansk Erhverv på deres hjemmeside. Desværre er der ved nethandel, også en risiko for at blive snydt.

Det handler ofte om at bruge sin sunde fornuft. Hvis tilbuddet er alt for lukrativt, bør man være på vagt.
Kathrine Bjørnager, chefkonsulent og teamleder hos Konkurrence- og forbrugerstyrelsen.

Når man handler på nettet, kan man risikere, at man handler hos falske sider, at man får tilsendt falske varer, eller at varerne ikke kan returneres .

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder chefkonsulent og teamleder Kathrine Bjørnager til, at forbrugerne bruger deres sunde fornuft, når de handler på nettet. Men styrelsen har også konkrete råd til, hvad man kan gøre, for at undgå snyd.

  • Betal med kreditkort.

Hvis man betaler med kreditkort, i stedet for eksempelvis MobilePay, så har man en større sikkerhed. Du kan eksempelvis i visse tilfælde bruge charge back reglen, hvor din bank kan føre pengene tilbage til din konto, hvis du eksempelvis ikke modtager pakken, eller at du hurtigt opdager, at virksomheden er snyd, forklarer Kathrine Bjørnager.

Læs mere: Dine juleindkøb starter nu

– Man skal altid kontakte sin bank hurtigst muligt, hvis man kan se, at der er noget galt. Man kan ikke bare lade den ligge til sidst i januar og tænke, at så vil jeg snakke med min bank der, siger Kathrine Bjørnager.

  • Tjek grundigt, hvilken hjemmeside du handler fra.

Det er vigtigt, at man som noget af det første undersøger, hvilken hjemmeside man handler fra. Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder man til, at man tjekker, om hjemmesiden er skrevet i et underligt sprog, der ligner noget fra Google Translate, om CVR-nummeret er dansk eller nordisk, og om man kan komme i kontakt med virksomheden på mail eller telefonnummer.

  • Undersøg reglerne for retur og fortrydelsesret

På nettet har du altid 14 dages fortrydelsesret. I juleperioden er der dog mange butikker, der vælger at udvide deres fortrydelsesret. Det kan være meget relevant i forhold til julekøb, hvis du køber julegaverne i god tid. Det er også værd at tjekke, hvor lang leveringstiden er. Kan du overhovedet nå at få varen, inden den skal bruges juleaften?

– Det kan også være vigtigt at undersøge, særligt hvis det er en udenlandsk virksomhed, om der bliver lagt told og moms til prisen, og hvor meget det koster at få varen sendt. Det kan ende med at være dyrt at blive fanget af, siger Kathrine Bjørnager.

Læs mere: Bliver det hvid jul i år? 

Fra Forbrugerrådet Tænk lyder rådet, at man eksempelvis googler sig frem til information om virksomheden, og kigger på en hjemmeside som Trustpilot, for at læse omkring kunders tidligere oplevelser med virksomheden.

Har lært af snyd på nettet
17-årige Line Christensen har på egen hånd oplevet, hvordan det er at blive snydt på nettet. Da hun handlede jeans på en hjemmeside, som hun havde læst om på Facebook, fik hun aldrig bukserne, og pengene var væk.

– Jeg fandt ud af, at jeg var blevet snydt, da de ikke var dukket op efter lang tid, og jeg havde ikke hørt noget fra dem. Jeg gik ind på deres Facebookside og så kommentarer fra andre, som skrev, at det var fup, og at de bare tog penge fra en. Jeg kunne ikke få mine penge tilbage, siger hun.

Line Christensen havde handlet med MobilePay, og på trods af, at hun fik kvittering, var der intet at gøre. Pengene var tabt. Hun fortæller dog, at hun efterfølgende godt kunne se, at hjemmesiden ikke så professionel ud, da leveringstiden var over en måned, og hjemmesiden ikke var e-mærket.

– Det jeg har taget med fra denne oplevelse er, at jeg altid skal tjekke op på, om hjemmesiden er ægte eller ej, og om de er e-mærket.

Foreningen for Dansk Internethandel forventer, at julehandlen endnu engang vil stige. I år med omkring 20% i forhold til sidste år.

Klik på grafen for at se de præcise tal over, hvor mange millioner gange danskerne har shoppet på nettet fra 2009-2014.