Siden første oktober 2012 har de danske supermarkeder stort set kunne holde åbent, som de ønsker – også om søndagen. Det glæder især børnefamilierne, fortæller Monica Klepp Bjerrum, der er kommunikationschef i Dansk Supermarked.
”Vi har endnu ingen konkrete målinger af, hvilke kundegrupper, der handler ind om søndagen, men kigger man på, hvem der er i butikken og, hvad der bliver købt, så ser det ud til, at det især er børnefamilierne, der handler ind om søndagen,” fortæller Monica Klepp Bjerrum.
Det bekræfter Musa Øzen, der er teamleder i Føtex i Glostrup.
”Det er mest ældre mennesker, der står tidligt op og handler søndag morgen. Børnefamilierne venter til klokken ti og kommer løbende gennem dagen,” siger han.
Indkøbsturen er blevet en søndagsfornøjelse
Mere tid og mindre stress ser ud til at være de vigtigste årsager til, at familier tager børnene i hånden og handler ind om søndagen. Men lektor ved Instituttet for Marketing og Management på Syddansk Universitet Jan Møller Jensen peger på, at indkøbsturen også er blevet en weekendoplevelse i sig selv.
”Man gør indkøbsturen til en familieoplevelse fremfor en pligt, der bare skal overstås – det bliver lidt ligesom at tage en tur i skoven eller biografen,” fortæller han.
Længere åbningstider giver ro og bedre køb
Musa Øzen fortæller, at de nye åbningstider har givet kunderne i Føtex i Glostrup bedre tid til at handle: ”Nu kommer de ikke alle sammen væltende om lørdagen længere”.
Monica Klepp Bjerrum bekræfter tendensen: ”Folk tager den lidt mere med ro og skal ikke stresse så meget for at nå deres indkøb.”
At indkøbsturen ikke længere behøver at være en sprint rundt i et overfyldt supermarked tirsdag aften lige inden lukketid, har betydning for børnefamiliernes forbrug.
”De køb som familierne foretager i weekenden er snarere nydelsesting og mere velovervejede køb. Vi kommer udenom de mange impulskøb, der ryger med hjem, når man skynder sig at købe ind på vej hjem fra arbejde,” fortæller Jan Møller Jensen og forsætter:
”Hvis supermarkederne tilpasser sig, vil vi måske se, at familierne begynder at læse tilbudsaviser sammen fredag aften og så tager ud og handler ind sammen i løbet af lørdag og søndag.”
Læs også: