S tror ikke på ændringer af åbningstider

Indkøbsvognene hos landets supermarkeder vil fortsat være i brug om aftenen og i weekenden, hvis det står til forbrugerordfører Mette Reissmann (S).  Foto: morgueFile
Indkøbsvognene hos landets supermarkeder vil fortsat være i brug om aftenen og i weekenden, hvis det står til forbrugerordfører, Mette Reissmann (S). Foto: morgueFile

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Mette Reissmann, ryster på hovedet. For hun tror ikke på, at landets største supermarkeder vil ændre på deres åbningstider igen, når de har vundet større markedsandele.

Forbrugere har igennem det seneste halve år vænnet sig til at gøre indkøb om aftenen og i weekenden. Men ifølge HK Handel er det dog kun et spørgsmål om markedsandele, før de største danske supermarkedskæder vil rulle åbningstiderne tilbage. Mette Reissmann (S) er uenig.

– Vi forventer, at der kommer positive tider, vækst og dermed også et øget forbrug inden for en overkommelig fremtid, så jeg forventer ikke, at de vil begynde at skrue åbningstiderne tilbage igen, siger hun.

Manglende omsætning

At de store supermarkeder skulle ville ændre på åbningstiderne skyldes ifølge HK Handel, at landets store supermarkeder ikke har forøget deres omsætning, siden afskaffelsen af lukkeloven trådte i kraft i oktober 2012. Ifølge Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel, er det derfor ikke rentabelt for de store supermarkedskæder at have så lange åbningstider, og derfor er der netop nu ved at ske et udskillelsesløb i branchen.

– Man er ved at kvæle de små konkurrenter, og når man så har kvalt dem, så kan de store indrette sig, som de har lyst til, forklarer han.

Læs også: HK: Supermarkeder vil ændre åbningstider – igen 

Læs også: Søndagsåbent hver søndag er et hit

Mette Reissmann tror dog ikke på, at de store supermarkedskæder vil ændre på åbningstiderne.

– Jeg deler ikke HK Handels pessimisme om, at når først alle de små er udkonkurreret, at de store så vil begynde at skære ned for åbningstiderne, siger hun.

I stedet tror Mette Reissmann, at der skal etableres en stimulieffekt blandt forbrugerne, så der kommer gang i forbruget.

– Det øjeblik, der står folk ude foran glasdørene og gerne vil ind og bruge deres penge, så åbner man butikken, fastslår hun.