Brugen af bycykler er eksploderet

Bycyklerne bliver brugt flittigt i storbyen. Foto: Kenneth Beyer
Bycyklerne bliver brugt flittigt i storbyen. Foto: Kenneth Beyer

Flere og flere turister og københavnere taster deres brugernavn ind og kører gennem byen på de hvide bycykler. I de første ti måneder af 2016 har bycyklen været i brug næsten 750.000 gange. Det er over fire gange så meget i forhold til samme periode sidste år, viser ny opgørelse fra bycyklen.dk.

– Mange af cyklerne blev leveret i oktober 2015, hvilket er en af forklaringerne på stigningen. Derudover er der også kommet flere bycykelstationer. Der er nu en idealafstand imellem bycykelstationerne, og når vi rammer de afstande, får vi simpelthen flere brugere, fortæller Tina Füssel, adm. direktør for bycyklen.dk.

Afstanden mellem bycykelstationerne er 3-500 meter. Den korte afstand gør, at brugerne har nemt ved at komme af med cyklen igen.

– Jeg skulle engang fra Nørreport til Nørrebro, hvor jeg ikke gad at tage bussen. Derfor oprettede jeg hurtigt en profil på cyklens skærm. Det tager ikke lang tid
Sigurd Agernsnap, bruger af bycyklen

Faktaboks om bycykler 

  • Der er 1.860 bycykler
  • Der er 103 bycykelstationer
  • En tur varer i gns. 42 min.
  • En tur er i gns. 4,1 km
  • De første ti måneder af 2016 blev der kørt over 3 mio. km.

Kilde: bycyklen.dk

Læs også: Kritik af reklamer på københavnske bycykler

Flere bruger bycyklen igen

Det er de færreste, som ikke kommer igen, når de først har prøvet kræfter med bycyklen.

– Der er stadig flere, som vender tilbage til bycyklen. Lige så snart barrieren med at tage noget nyt til sig er overvundet, så bliver man ofte en ambassadør for bycyklen. Det bliver en selvforstærkende effekt. Jo flere som kører på cyklen, jo mere synlig er den i gadebilledet. På den måde bliver det spredt mere, siger Tina Füssel.

En af dem, som bruger bycyklen til at transportere sig rundt i København, er Sigurd Agersnap. Han har flere gode oplevelser med bycyklen.

– Jeg bruger ofte bycyklen. Engang skulle jeg fra Nørreport til Nørrebro, hvor jeg ikke gad at tage bussen. Derfor oprettede jeg hurtigt en profil på cyklens skærm. Det tager ikke lang tid. Det er også nemt lige at bruge bycyklen, hvis ens egen cykel er punkteret, siger Sigurd Agersnap, som læser statskundskab på Københavns Universitet.

Læs også: RADIO: Det er trendy at køre med cykelhjelm i storbyerne

Artiklen fortsætter under billedet 

En normal hverdagseftermiddag på Enghavevej var 9 ud af 16 bycykler ude at køre. Foto: Kenneth Beyer
En normal hverdagseftermiddag på Enghavevej var 9 ud af 16 bycykler ude at køre. Foto: Kenneth Beyer

Læs også: Kampagne får unge til at køre med cykelhjelm

Turister kører bycykel

Det er langtfra kun københavnere, som tager en tur rundt i hovedstaden på en af de mange bycykler.

Turisterne bruger cyklen til at tage på sightseeing på en anden måde, end hvis de sidder i en bus. Bycyklen gør det muligt selv at bestemme, hvor man vil hen, og hvad man gerne vil se.

– Andelen af turister er naturligvis højere i sommerperioden, men hvis vi kigger på det over et helt år, så er cirka 30 procent af dem, som kører på bycykel, turister, siger Tina Füssel, som er glad for, at bycyklen generelt er mere synlig i gadebilledet.

For at køre på en bycykel er det ikke nødvendigt at have et abonnement. Du skal derimod betale 25 kroner pr. påbegyndt time, cyklen bruges.

Læs også: Sne holder cyklen i skuret

Spår fremgang

Om et år vil der formentlig være endnu flere, som kører på bycykler. Det forudser Tina Füssel, adm. direktør for bycyklen.dk, i hvert fald.

– Der tror jeg, vi har dobbelt så mange som nu. Det tror jeg bestemt på. Det anser jeg på ingen måde for at være urealistisk, fordi når du først har taget cyklen til dig, så bruger du den igen og igen.

Hvis Tina Füssels vurdering holder stik, vil der samlet blive kørt 1,5 mio. ture på bycyklen de første ti måneder af 2017.

Læs også: Maria tjekkede alt: Alligevel købte hun stjålet cykel med falsk kvittering