Danmark ligger igen i år i front som den største økonation på verdensplan. Dette fremgår af nyere international rapport fra det schweiziske forskningscenter Fibl. Nanna Hyldegaard Hansen, kommunikationschef for Økologisk Landsforening er glad for, at Danmark igen trækker titlen hjem. Hun begrunder blandt andet sejren med, at Danmark har været i gang i lang tid, fordi vi var de første med et økologisk regelsæt og politik. Derudover giver hun også danskernes velvilje meget af skylden:
– Vilkårene for økologi er blandt andet gode i Danmark, fordi forbrugerne er så gode til at bakke op, siger Nanna Hyldegaard Hansen
Livstilsekspert Christine Feldthaus mener, at den økobevidste forbrugstendens i særligt Danmark skyldes mange faktorer. En ting er den store vidensomdeling via medierne, men en anden grund er også, at man i dag kan få sit økologiske fix til næsten samme pris som konventionelle varer.
– Danskerne er blevet mere optagede af, at vi selv er åh så økologiske. Men nogle ting vil vi alligevel ikke betale for. Vi kan godt se fornuften i at give 2 kroner mere for den økologiske havregryn, men sjovt nok er der sjældent nogen, der køber den økologiske kylling til 179 kroner, siger Christine Feldthaus.
Hun mener altså, at der kan spottes en vis dobbeltmorale i danskernes såkaldte økologiske livsstil og påpeger, at der godt nok er et fokus, men udelukkende når det ikke strider imod det danske krejlergen.
Denne observation giver Nanna Hyldegaard Hansen, livsstilseksperten ret i, men pointerer samtidig, at lidt bestemt også har ret.
– Vi mener, at det er rigtig godt, at folk tager de skridt, der er muligt for dem og bidrager med det, de nu kan. Hver eneste økologiske mælk der købes, skåner jo 200 liter grundvand for sprøjtegift, siger hun.
Læs også: Mere dansk økologisk honning på vej
Økologi er blevet mainstream
Derudover mener Christine Feldthaus, at den økologiske livsstil er blevet mainstream. Det er blevet moderne og handler ikke i så høj grad om, at danskerne er blevet decideret miljøbevidste. Igen er det på grund af den store mængde information, samt mulighederne for at få fat i de økologiske varer.
Dette synspunkt er Nanna Hyldegaard Hansen enig i. Hun påpeger også, at fordi økologien er så tilgængelig i Danmark, så er det gået hen og blevet mainstream.
– I Danmark kan du få økologi alle vegne, hvor du andre lande skal i specifikke helsebutikker. Her i landet kan du få dine basisvarer i samtlige supermarkeder, siger Nanna Hyldegaard Hansen
Dette faktum har også bevirket, at den økologiske bevidsthed har bredt sig ud til hele landet. Det er ikke længere kun i storbyerne, at økologi er et tilvalg.
– Vi ser nu, at det er gået fra at være et storbyfænomen til, at også Jylland fx er kommet godt med. Hvilket styrker tanken om, at økologi er for alle, siger Nanna Hyldegaard Hansen
Læs også: Kampagne får os til at købe mere økologi – især ét sted
Økologi er kommet for at blive
Men bare fordi det er blevet mainstream og moderne, så er der ikke tale om en midlertidig tidstendens, mener Christine Feldthaus.
– Det kommer til at vare ved og er ikke bare en bølge. Det vil kun ændre sig, hvis verden kommer i stor krise, eller vi ender i krig, Men umiddelbart er der ikke tale om en modelune, siger hun.
Denne holdning deler Nanna Hyldegaard Hansen, som også udelukkende spår økologi en spirende fremtid. Dette baserer hun på foreningens egne undersøgelser, som viser, at økologi aldrig er gået tilbage – heller ikke under finanskrisen.
– Fokus vil helt sikkert forblive der og også blive endnu større. Når økovarerne bliver mere og mere mainstream, også uden for storbyerne, så vil det over tid forhåbentligt gå hen og blive det ”normale” valg, siger Nanna Hyldegaard Hansen.
På nedenstående kort kan du se Europas top 10 over lande, der sælger mest økologi af deres samlede marked.