Danske bankkunder kan tjene på den amerikanske gældskrise

Bankkunder kan tjene på gældskrise

Gennem de sidste uger har der været stor frygt for, hvilke konsekvenser en manglende forøgelse af det amerikanske gældsloft ville få. Men konsekvenserne behøver ikke være negative, for det er faktisk muligt at tjene penge på krisen.

For de kunder med appetit og risikovillighed er der selvfølgelig nogle øgede muligheder i sådan et marked
Peter Feldtvoss Andersen, ansvarlig for handelsområdet i Jyske Bank

Peter Feldtvoss Andersen, ansvarlig for handelsområdet i Jyske Bank, er opmærksom på de nye muligheder i det amerikanske marked.

– For de kunder med appetit og risikovillighed er der selvfølgelig nogle øgede muligheder i sådan et marked. Specielt de korte amerikanske værdipapirer er faldet i værdi, fordi det er dem, man har vurderet, der har de største risici. Her vil nogle kunder vælge at reducere deres risiko for eksempel på grund af deres investeringsprofil. Andre kunder, der har en anden risikoprofil, kan synes, det her er attraktivt. De tror ikke, at USA går konkurs. Derfor synes de, at de her værdipapirer pludselig er billige, fortæller Peter Feldtvoss Andersen.

Fakta om den amerikanske gældskrise

– Gældsloftet er forhøjet frem til 7. februar
– De offentligt ansatte kan derfor møde på arbejde igen
– Det er 40. gang siden 1980, USA forhøjer gældsloftet
– Den amerikanske gæld er ca. 17 billioner dollars

Dog betyder forhøjelsen af gældsloftet ikke nødvendigvis, at markedet vil blive mere sikkert.

– Den kortvarige usikkerhed er i nat taget ud af markedet, men den kommer igen, hvis der ikke kommer nogle langsigtede løsninger fra politikerne i USA omkring gældsloftet og budgettet, siger Peter Feldtvoss Andersen.

Læs også: USA’s økonomi efter Sandy’s hærgen

Positive dansker banker

I Danske Bank mener pressechef Kenni Leth ikke, at situationen omkring gældsloftet i USA har påvirket kunderne i banken.

– Lige nu er markederne positive overfor, at der er kommet en foreløbig aftale, så det er ikke noget, der påvirker kunderne som sådan. Der er derfor ikke noget at kommunikere ud til kunderne, fordi situationen ikke har haft påvirkning på dem, siger Kenni Leth.

Det havde været en kæmpe fejl, hvis vi var begyndt at sælge massivt ud, for markedet er faktisk steget en lille smule
Henrik Drusebjerg, seniorstrateg i Nordea

Strategien er derfor at følge kursudviklingen i USA og rådgive både privatkunder og de større virksomhedskunder ud fra det.

I Nordea er seniorstrateg Henrik Drusebjerg på samme måde opmærksom på opgangen i markedet. Han er derfor glad for, at man i Nordea ikke har foretaget store ændringer på grund af situationen omkring gældsloftet.

– Det havde været en kæmpe fejl, hvis vi var begyndt at sælge massivt ud, for markedet er faktisk steget en lille smule. Der har slet ikke været den usikkerhed, for selvom de er uenige, er de ikke selvdestruktive, konstaterer Henrik Drusebjerg.

Både i Danske Bank, Nordea og Jyske Bank følger man udviklingen på det amerikanske marked tæt og rådgiver kunderne ud fra analyser af markedet.