Når du fremover skal handle i størstedelen af landets supermarkeder, må du hellere have pungen med. Fra 1. april er det nemlig ikke længere muligt at betale sine varer igennem betalingsapplikationen MobilePay, som Danske Bank står bag.
Dansk Supermarked og Coop har valgt at satse på Nets og det kommende mobile dankort. Dankortet på mobilen giver, på samme måde som med det nuværende kontaktløse dankort, mulighed for handle for mindre beløb og betale med dankortet fra telefonen. Men som MobilePay-boksene langsomt forsvinder fra landets butikker, har forbrugerne endnu ikke fået mulighed for at bruge det mobile dankort. Kunderne kan ikke længere betale deres varer igennem telefonen, og det kan være problematisk, vurderer Troels Holmberg seniorøkonom fra Forbrugerrådet Tænk.
– Der er helt sikkert et hul i markedet, nu hvor man ikke kan betale med MobilePay, og indtil det mobile dankort fra Nets kommer. Derfor er der mange lige nu, der går og ærgrer sig over, at man ikke længere kan betale med mobilen. Oftest står kunderne i en situation, hvor de har glemt pungen og derfor benytter sig af MobilePay, men nu skal de altså huske pungen, fortæller han.
Partner ved forbrugerportalen mybanker.dk John Norden, ser også et problem i, at kunderne på nuværende tidspunkt slet ikke har mulighed for at betale med mobilen i supermarkederne, især hvis det mobile dankort ikke bliver modtaget godt hos forbrugerne.
– Hvis det mobile dankort ikke bliver en succes, så har supermarkederne taget et valg, der irriterer deres kunder og gør dem utilfredse, og dét er farligt, for så vil kunderne måske slet ikke komme i butikken.
I og med at Dansk Supermarked og Coop sidder på størstedelen af landets supermarkeder, er det dog begrænset, hvor kunderne ellers kan gå hen. Derfor vil kunderne ikke nødvendigvis være tvunget til at skifte supermarked, men derimod til at benytte det mobile dankort fra Nets, hvis de ønsker at betale med mobilen i supermarkederne, vurderer Troels Holmberg.
Forklaringen på skiftet fra MobilePay til mobile dankort skal findes i, at det mobile dankort ikke koster supermarkederne yderligere, men blot er en ekstra betalingsmulighed udover kortbetaling og derfor indgår i det abonnement, supermarkederne i forvejen har hos Nets, mener han.
Hvis det mobile dankort ikke bliver en succes, så har supermarkederne taget et valg, der irriterer deres kunder og gør dem utilfredse, og dét er farligt, for så vil kunderne måske slet ikke komme i butikken.
John Norden, partner hos mybanker.dk
Det skal være lettere for kunderne
Hos Coop lyder forklaringen dog, at man først og fremmest har valgt at satse på medlemmerne, men at de øvrige kunder på et senere tidspunkt også vil få mulighed for at betale med mobilen. De skal fremover kunne klare hele indkøbsturen over telefonen med en digital tegnebog, hvor det digitale dankort fra Nets blandt andre vil være at finde.
– Vi ser de største fordele med mobilisering i sammenhæng med vores medlemsfordele og derfor, er vi fokuseret på at få mobilbetaling integreret i vores medlemsplatform. På sigt laver vi også en løsning til ikke-medlemmer, fortæller Kræn Østergård Nielsen fra Coop.
Han afviser ikke, at MobilePay vil være en betalingsmulighed i Coop’s butikker for fremtiden, men vurderer, at efterspørgslen på mobilbetaling med MobilePay ikke er stor nok, eftersom kun 1 procent af koncernens kunder har benyttet betalingsmuligheden i de ti af deres butikker, hvor MobilePay er blevet testet af som betalingsmulighed.
Læs også: Mobilen er den nye raslebøsse
Dansk Supermarked står dog fast ved valget af Nets. Her har man valgt kundernes fortrukne mobilbetalingsudbyder, vurderer kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked, Kasper Reggelsen.
– Vi vil have det billigste for butikkerne og dermed kunderne. Nets er mest simpelt og hurtigt, og derfor vælger vi at samarbejde med dem.
Han ser ikke et stort problem i, at kunderne endnu ikke kan betale med det mobile dankort fra Nets.
– Kunderne kan stadig betale med kort og kontanter i butikkerne. Det er jo klart, at det tager tid at afmontere og implementere de nye bokse, og det varer ikke længe før, at de er klar, så kunderne kan betale med det mobile dankort.
Som det ser ud nu, kommer muligheden for at betale med MobilePay ikke tilbage hos Dansk Supermarked, fortæller Kasper Reggelsen.
– Det er ikke en mulighed, at kunderne kan benytte begge betalingsudbydere. Derfor vil kunderne ikke få mulighed for at betale med MobilePay, med mindre de to udbydere går sammen om en løsning.
Et risikofyldt valg
John Norden mener, at fravalget af MobilePay er et taktisk træk fra supermarkederne, der ifølge ham udnytter konkurrencen mellem de to udbydere til at presse prisen på omkostningerne ved betalingstjenesterne. Det er dog ikke nødvendigvis et risikofrit valg.
– Det er svært at forudsige, hvordan kunderne vil reagere. Men man kan sige, at Supermarkederne gambler lidt med kunderne. De har vurderet, at de kan spare nogle penge, og så må de jo håbe, at de har valgt rigtigt. Hvis forbrugerne begynder at synes, at det er for bøvlet at betale, så er det en klar fejlvurdering, for det må ikke være sådan, at kunderne føler, at det er en dårlig løsning for dem, når de skal betale varen.