Snart vil mange dankort begynde at gløde, når der skal købes julegaver, juletræ og alt tilhørende til fejringen af endnu en jul.
Men for et stigende antal familier går vi en tid i møde, hvor julens mange indkøb fremaner bekymring snarere end glæde.
Den bekymring viser sig i mængden af ansøgninger til julehjælp, der allerede er modtaget af de organisationer, som står klar til at hjælpe de familier, der har brug for en særlig håndsrækning i julen.
Man kan ikke undgå at blive berørt af det. Men det er der heldigvis også rigtig mange af vores kunder, der bliver.
Kirsten Kirsmeyer, aktivitetsleder i Mødrehjælpen, Helsingør
Både Mødrehjælpen og Røde Kors i Helsingør mærker et stigende behov for julehjælp i år, hvor den lokale Røde Kors-afdeling på få uger har fået over 100 ansøgninger, og Mødrehjælpen står med 60 ansøgninger, kun tre dage efter der blev åbnet for ansøgninger.
Til sammenligning fik Røde Kors 348 ansøgninger og Mødrehjælpen 214 ansøgninger – i alt – sidste år.
Det er en bekymrende tendens, lyder det fra bestyrelsesformand og aktivitetsleder for Røde Kors i Helsingør, Claus Jonsen.
– Vi har allerede på dette tidspunkt, så tidligt, rundet de 100 ansøgere. Jeg synes, vi på nuværende tidspunkt er noget højere oppe, end vi var sidste år, siger han.
Forældre ansøger om julegaver til deres børn
Ved Mødrehjælpens hovedorganisation er det muligt at søge om økonomisk julehjælp, men i Helsingør stillede man i denne weekend et særligt træ op i butikken, som løbende vil blive fyldt med små røde hjerter.
– Her lokalt i Helsingør har vi et ønsketræ. Familier, som har behov for at søge om julegaver til deres børn, kan sende en ansøgning, og så bliver der hængt et anonymt hjerte op på vores træ, hvor der eksempelvis står ”Pige, 13 år” og tre ønsker, siger Kirsten Kirsmeyer, aktivitetsansvarlig i Mødrehjælpen Helsingør.
Antal børn der har fået deres ønsker opfyldt fra Ønsketræet hos Mødrehjælpen
2020: 63 børn
2021: 90 børn
2022: 214 børn
Kirsten Kirsmeyer finder et eksempel frem, mens vi taler, og siger, at tre ønsker eksempelvis kan være: en ring, en halskæde, tøj.
– Så kommer der nogen af vores kunder ned, henter et hjerte eller to og køber de gaver, som står derpå, og afleverer dem i vores butik. Den sidste søndag før jul udleverer vi alle gaverne til forældrene, så de har dem til juleaften, siger hun.
Læs også: Ansøgere til julehjælp stiger igen: »Vi tager ikke problemet alvorligt nok«
Røde Kors også “noget højere oppe” end sidste år
Claus Jonsen fra Røde Kors vurderer, at flere i år søger julehjælp primært på grund af dårlig økonomi. Meget ofte er ansøgerne fraskilt, ramt af sygdom eller har “dårlige boligforhold”, fortæller han.
– For nogle ansøgere er tilværelsen helt forfærdelig, siger Claus Jonsen.
Hos Røde Kors har ansøgere mulighed for:
- At få et gavekort til Coops butikker på 900 kr
- At modtage en kurv med dagligvarer, doneret af venlige i lokalområdet
Hård læsning
De mange ansøgninger om julehjælp kommer, ifølge Kirsten Kirsmeyer og Claus Jonsen, udelukkende fra folk “der har brug for det”.
Begge fortæller, hvordan det er hård læsning at gennemgå de mange ansøgninger. Da vi spørger Claus Jonsen, hvordan det er at læse om mennesker, der har det hårdt, trækker han vejret langsomt ind og puster ud.
– Jeg tager en kop kaffe engang imellem, og så går jeg en tur. Man bliver påvirket af det, det gør man, siger han.
Læs også: Glostrups egen julemand hedder David: »Det er tabubelagt ad helvedes til at række hånden ud«
Claus Jonsen fortæller, at hans personlige opfattelse er, at selv “med det gode samfund vi også har, er der en voldsom skjult fattigdom og mennesker som har det dårligt”.
– Hovedoverskriften er, at det er en trist omgang, siger han.
Aktivitetsansvarlig Kirsten Kirsmeyer forklarer også om mange hårde skæbner, der findes bag julehjælps-ansøgningerne:
– Man kan ikke undgå at blive berørt af det. Men det er der heldigvis også rigtig mange af vores kunder, der bliver, siger hun.
Sådan gjorde vi: Julen nærmer sig, og derfor tjekkede journalisten op på julehjælpsstatus i Helsingør. Kilderne fra Mødrehjælpen og Røde Kors’ lokalafdelinger i Helsingør er begge interviewet med telefonisk.