DR-chef: Vil I overleve, må I tilpasse jer

Nyhederne skal altid være troværdige, siger Ulrik Haagerup i et oplæg om nyheder på DR. Det er  DR's nyhedsstrategi. Det er et billede af nyhedsvært Tine Götzsche i baggrunden. Foto: Maria Bendix Olsen
Nyhederne skal altid være troværdige, siger Ulrik Haagerup i et oplæg om nyheder på DR. Det er et billede af nyhedsvært Tine Götzsche i baggrunden.
Foto: Maria Bendix Olsen

Af Louise Maria Skotte Møller

– Hvis I skal huske bare én ting af alt det gylle, jeg kommer til at lukke ud i dag, så lad det være det her: Ifølge Darwin er det ikke den stærkeste, der vil overleve, men det er den, der er bedst til at tilpasse sig.

Med de ord slår chef for DR Nyheder, Ulrik Haagerup, sin hovedpointe fast over for salen af unge journaliststuderende og medieforskere, der mandag eftermiddag er mødt op for at høre nyhedschefens fortælle om mediebilledet i dag.

Hans budskab er samtidig, at både danske og udenlandske nyhedsmedier er for negative, og journalisterne dermed er med til at skabe et forfejlet billede af virkeligheden. Samtidig mener han, at mediebrugerne bliver deprimerede af at følge med i nyhedsstrømmen, som den typisk er i dag.

I skal turde bryde vanerne, hvis I vil overleve. Som Darwin sagde: I skal kunne tilpasse jer
DR-nyhedschef Ulrik Haagerup til journalistspirer på RUC

Han ønsker derfor mere fokus på såkaldte konstruktive nyheder. Og dermed skal man væk fra det, han selv lærte på Danmarks Journalisthøjskole:

– Dér sagde lærerne, at når ingen bliver sure, så er det ikke en nyhed. Så er det en reklame. Men sådan er det jo ikke, siger nyhedschefen.

Læs også: Nyhedsrobotter gør ikke journalister arbejdsløse

– En god nyhed kan også være en god nyhed, forklarer Ulrik Haagerup med reference til journalisters tendens til kun at fokusere på konflikter, død, brand og naturkatastrofer. Han understreger dog, at en konstruktiv nyhed ikke er lig med en positiv nyhed.

Et eksempel på en konstruktiv nyhed er, da DR valgte at vende diskussionen omkring resistente bakterier hos landbruget på hovedet og bringe en konstruktiv nyhed om landmand, der havde fundet en løsning på det. Historier som den bør man have flere af, mener Haagerup.

Opgør mod konflikt

Og ifølge DR-chefen er det den nye generation af journalister, der har magten til at gøre op med det massive fokus på konflikt – og gøre journalistikken mere konstruktiv.

– Det er sindssygt svært at bryde vaner, især for os, der har været i faget længe. Det er noget, I skal være vildt opmærksomme på: I skal turde bryde vanerne, hvis I vil overleve. Som Darwin sagde: I skal kunne tilpasse jer, siger Haagerup til de cirka 50 journalistspirer, der er til stede under foredraget.

Læs også: Talsvage journalister misforstår meningsmålinger

Og for de unge journaliststuderende bliver netop evnen til at tilpasse sig alfa-omega. Forbrugerne efterspørger ifølge Haagerup nemlig en helt anden slags nyheder, end den de danske medier producerer flest af.

Under foredraget henviser Haagerup til en undersøgelse, som tidligere er blevet lavet for DR. Heri efterspørger 83 procent af befolkningen nemlig mere konstruktive og inspirerende nyheder. Til sammenligning er det kun fem procent af befolkningen, der ønsker mere konflikt i nyhedsstrømmen.

Ulrik Haagerup har tidligere udgivet debatbogen “En konstruktiv nyhed – et opgør med pressens negative verdenssyn og inspiration til en ny journalistik til gavn for samfundet”. Om kort tid udgiver han en ny bog om samme emne.