Københavnerne, der vil have Ladegårdsåen under Ågade åbnet og Ågade gravet ned i en tunnel, håber på færre bilister i byen. Men ifølge trafikforsker, Per Homann Jespersen, vil en tunnel blot trække flere bilister til byen.
Hvis man øger kapaciteten, får man også flere biler, og så når man hen i den situation, hvor den samlede trængsel faktisk ikke går ned
Per Homann Jespersen, trafikforsker
Ifølge projektet Åbn Åen skal en tunnel til bilerne afhjælpe nogle af byens trængselsproblemer, og åen skal opsamle og lede regnvand, så byen dermed er bedre rustet over for somrenes voldsomme skybrud. På den måde kan man veksle den støjende hovedåre til et lækkert, rekreativt område, lyder visionen.
Men trafikforsker og lektor på RUC, Per Homann Jespersen, ser knap så optimistisk på planerne.
– Jeg har svært ved at se, at man løser ret mange trængselsproblemer ved det, siger han. For selvom man på kort sigt forøger kapaciteten en lille smule ved at grave den nuværende, sekssporede vej ned under jorden, batter det ikke på længere sigt, mener han.
– Hvis man øger kapaciteten, får man også flere biler, og så når man hen i den situation, hvor den samlede trængsel faktisk ikke går ned. Så set fra billisternes synsvinkel, er det ikke nogen god løsning, siger han.
Tunnelprojekt skal ses i sammenhæng
Fakta om Projekt Åbn Åen
- Arbejder for at bringe Ladegårdsåen, der nu løber i et rør under Ågade, tilbage til overfladen
- Står bag en omfattende underskriftsindsamling, der ind til videre har indsamlet over 11.000 underskrifter for projektet til Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).
- Projektet er på Københavns Kommunes budget for 2014 med 1 mio. kr. til en forundersøgelse.
Miljøpunkt Nørrebro, der står bag projektet, ser anderledes på trængselsproblematikken.
– Vejen vil samlet set blive mindre attraktiv, fordi alle de tilslutninger, der i dag er fra sidevejene, ikke vil være der længere, siger projektleder, Anders Jørn Jensen, med henvisning til den trafikerede Jagtvej, der med en ny tunnel under Ågade også vil opleve mindre trafik.
Han understreger, at projektet kun giver værdi, hvis man ser på alle de samlede effekter, projektet har. Både med hensyn til folkesundhed, trafik/trængsel, skybrud og byrum.
Og noget tyder på, at projekt Åbn Åen måske kan blive til virkelighed. Københavns Kommune har nu sat 1 mio. kr. af til en forundersøgelse af mulighederne for at bygge en tunnel til trafikken og anlæggelse af en åpark på strækningen fra bispeengsbuen og til søerne.