Efter en ventetid på tre årtier er det nu igen lykkedes en indisk film at nå hele vejen til den berømte Cannes Filmfestival og blive nomineret til den prestigefyldte pris ’Palme d’Or’. Dette blev annonceret torsdag d. 12. april til en pressekonference i Paris af præsidenten for filmfestivalen Iris Knobloch og generalsekretær Theirry Fremaux.
Titlen ‘Palme d’Or’, eller den Gyldne Palme på dansk er den fineste og mest prestigefyldte pris, man kan vinde på den berømte og ekstravagante Cannes Filmfestival. Instruktøren, Payal Kapadia, bag den nominerede film vil konkurrere med 19 andre kommende film om prisen ved Cannes’ 77. filmfestival i maj.
Nyt vendepunkt for Indiens filmindustri
Hidhru Haroon, der spiller en af de mandlige hovedkarakterer i filmen, ser dette som en stor anerkendelse samt en gylden vej til flere fremtidsmuligheder som skuespiller.
– Det her kommer til at ændre mit liv for altid og åbner så mange flere muligheder for både mig og mine kollegaer, siger han til NetAvisen.
Hridhu mener, at Indiens filmmarked generelt bliver overset og håber, at nomineringen vil ændre synet på Indiens filmindustri.
– Vi har et kæmpe filmmarked i Indien, og meget af det bliver overset, fordi der er så meget af det. Jeg håber, at denne oplevelse vil give flere muligheder til indiske film og skuespillere, og give Indiens filmindustri den respekt, den fortjener, tilføjer han.
Skuespilleren håber, at den anerkendelse, der allerede er fulgt med nomineringen til prisen, vil bidrage til at ændre opfattelsen af Indiens filmindustri.
– Jeg håber, at denne oplevelse og den anerkendelse nomineringen har medfulgt, vil give flere muligheder til indiske film og skuespillere, og give Indiens filmindustri den respekt, den fortjener, siger han.
Den succesfulde skuespiller er stolt og håbefuld om at vinde prisen.
– Vi er meget stolte over filmen, og vi kan ikke vente med at dele den med resten af verden til Cannes Filmfestival, afslutter han.
Mere bag Bollywood facaden
Filminstruktør og forfatter Christian Braad Thomsen mener ikke, at der har været nogle bemærkelsesværdige film fra Indien de sidste 30 år.
– De sidste indiske film, jeg har set i mange år, har været rædselsfulde. De var engang gode at lave film, men det er 30 år siden, og de film er gået i glemmebogen, siger han til NetAvisen.
Dog erkender han, at filmindustrien i Indien er enorm og gør sig enig i, at filmen ‘All We Imagine As Light’ og opmærksomheden det medfølger, kan have betydning for fremtiden for Indiens filmindustri.
– Hvis den nye indiske film overrasker og går bag Bollywood-facaden og modbeviser de sidste 30 års historik for indiske film, så kan det blive et vendepunkt, hvor man i fremtiden vil se flere indiske film globalt, mener han.
Sidste nominering er tre årtier siden
I de 77 år, hvor Cannes har fremvist film fra hele verden, har kun en fem indiske film formået at komme med i konkurrencen om den gyldne palme, og kun én indisk film har formået at hive den fine pris med hjem tilbage i 1946, hvor titlen på prisen havde et andet navn.
Den sidste indiske film, der deltog i konkurrencen om prisen på Cannes Festivalen, var tilbage i 1994 med filmen ’Swaham’ instrueret af Shaji N. Karun. Dette er en kontrast til Danmark, der i år har to film nomineret til selvsamme pris og gennem festivalens tid har været nomineret flere gange og hivet den eftertragtende pris hjem hele tre gange.
Succesfuld instruktør
Selvom det er første gang i 30 år, at en indisk film er med til at konkurrere om topprisen, så er det ikke første gang, at instruktøren Payal Kapadia bliver anerkendt i Cannes. I 2017 var hendes kortfilm ‘Afternoon Clouds’ den eneste indiske film, der konkurrerede ved Cannes, og i 2021 vandt hun Golden Eye-prisen for bedste dokumentarfilm for A Night of Knowing Nothing.
Den nominerede film ’All We Imagine As Light’ følger hovedkaraktererne Prabha og Anu, to sygeplejersker fra den indiske stat Kerala, der har forladt deres hjem for at arbejde på et plejehjem i storbyen Mumbai. Handlingen tager en drejning, når de to kvinder beslutter sig for at tage på en spontan roadtrip til en strandby, hvor deres drømme og ønsker får frit løb. Filmen udforsker temaer som identitet, kærlighed og kulturelle konflikter i det moderne Indien.
Læs også: Stjernespækket film sniges ud til FilmFest i Hvalsø
I de 77 år, hvor Cannes har fremvist film fra hele verden, har kun en håndfuld indiske film formået at komme med i konkurrencen. Siden 1994 har ingen indiske film deltaget i konkurrencen om den prestigefyldte pris på Cannes Film Festivalen. Den seneste indiske bidrag var filmen “Swaham”, instrueret af Shaji N. Karun, men den formåede desværre ikke at vinde prisen.
Cannes Film Festival
Cannes Festivalen er en af verdens mest prestigefyldte filmfestivaler.
Festivalen blev afholdt for første gang i 1946.
Den finder som regel sted hvert år i maj.
Cannes Festivalens fornemmeste pris er Den Gyldne Palme eller Palme d’Or, der uddeles til den bedste film.
I år er der 19 film, som er nomineret til Den Gyldne Palme.
Kilde: Det Danske Filminstitut
Den 77. udgave af Cannes Filmfestivalen finder sted fra den 14. til den 24. maj 2024. Med den amerikanske skuespillerinde, manuskriptforfatter og instruktør, Greta Gerwig, som formand står juryen over for den udfordrende opgave at udvælge vinderen af den eftertragtede pris. Vinderen forventes at blive annonceret den 25. maj.