Lærerne i folkeskolen har i øjeblikket efterårsferie, og mange lærere har derfor tid til at tænke over deres nye arbejdssituation. Særligt kravet om de 45 minutters daglige motion er et af reformens tiltag, som giver udfordringer til lærernes samlet planlægning.
Flere skoler melder tilbage, at der er så meget nyt i folkeskolereformen. Den måde de har fået organiseret deres tid på, gør det rigtig svært, at finde plads og mulighed for de 45 minutter.
Siger Bjørn Hansen fra Danmarks lærerforening
Ifølge Karen Vestager fra lærerseminariet metropol bliver lærerne ikke direkte rustet, til at kunne undervise i 45 minutters bevægelighed, da det kommer an på valg af hoved- og linjefag.
Læs også: Kritik: Lærernes ytringsfrihed er under pres i folkeskolen
-Kvalifikationerne mangler ikke hos de lærere, der bliver uddannet i dag, men det kan rent praktisk være rammerne som spænder ben for de 45 minutters bevægelighed mange steder.
Det udsagn understøtter Maria Drewsen, som er lærer på Avedøre Skole:
-Det er klart en udfordring for folkeskolen, at have 45 minutters motion hver dag.
Yderligere uddyber hun:
-Planlægningen, for om eleverne kan være fysisk aktive hver dag er et stort puslespil. Der er simpelthen ikke plads til det rent praktisk, hvis vi ikke kan være udenfor, på grund af vejret.
Den nye skolereform, omkring bevægelse, siger at undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne får mere motion og det skal i gennemsnit være 45 minutters bevægelse dagligt. Det skal øge elevernes sundhed, trivsel og koncentration.
Læs også: DGI: Ny skolereform vil få flere igang med idræt
Reformen kræver tid og tilvænning
Men om det overhovedet kan lade sig gøre, virker det umiddelbart ikke som om, selvom det på papiret ser godt ud. Så er der langt fra reformtiltag, til virkelighed for eleverne.
Det mener Bjørn Hansen fra Danmarks lærerforening også:
-Flere skoler melder tilbage, at der er så meget nyt i folkeskolereformen. Den måde de har fået organiseret deres tid på, gør det rigtig svært, at finde plads og mulighed for de 45 minutter.
Han pointerer samtidig, hvor det er sværest:
-Der hvor det er sværest, er hvor der ledelsesmæssigt ikke er taget en beslutning om, hvordan lærerne skal forholde sig til hvordan de 45 minutter bevægelse skal integreres i undervisningen. Især fordi der ikke har været kompetenceudvikling på området, så der mangler helt klart viden deling om det.
Både Karen Vestager og Bjørn Hansen er begge enige om, at lærerne har mange udfordringer lige nu og her. Men på den langsigtede bane vil reformen og særligt de 45 minutters aktivlæring blive et element i folkeskolen, som vil være en synlig og aktiv del indenfor en tidsramme på to til tre år. Men det kræver tid og tålmodighed for både lærere og elever.