Forældre vil bekæmpe ungdomsdruk med klistermærker

Dette klistermærke er sat op i indgangen til flere butikker i Gentofte Kommune.
Foto: Olivia Espersen

Øl, breezers, vodkashots.

Gentoftes unge drikker både tidligere og mere alkohol end gennemsnittet af unge på landsplan. Det har nu fået en gruppe af forældre og lokalpolitikere til at bekæmpe den bekymrende tendens, der kan have skadelige konsekvenser for de unge.

Marie Brixtofte og Kasper Heumann Kristensen har startet “Gentofte sammen mod ungdomsdruk”. De stiller begge op til kommunalvalg i Gentofte Kommune for henholdsvis Radikale Venstre og Liberal Alliance.

De kalder imidlertid gruppen for et “apolitisk fællesskab”, der består af et par hundrede forældre bosat i Gentofte Kommune. Deres mål er at sikre sig, at kommunens butikker og kiosker overholder reglerne om salg af alkohol.

Gentofte unges alkoholvaner

Andelen af unge mellem 15-25 år der drak 10 eller flere dage om måneden i 2019 var 13,5% i Gentofte og 11,1% i DK.

Andelen af unge mellem 15-25 år der drak mindst 5 genstande ved én lejlighed i 2019 var 23,8% i Gentofte og 13,9% i DK.

Kilde: Rapport fra Center for Rusmiddelforskning, 2020

– Vi tror ikke så meget på, at kommunen kan gøre en masse. Vi tror heller ikke så meget på, at politiet kommer ud til de her kiosker. Det tror vi ikke, der er ressourcer til, siger Kasper Heumann Kristensen.

Forældregruppen har derfor taget sagen i egen hånd og er gået sammen om at dele klistermærker ud til kiosker, supermarkeder og tankstationer i kommunen. De har været i dialog med cirka 40-50 butikker og tilbudt dem at sætte et klistermærke op i indgangen til deres butik.

Det er helt vildt. Børnene gør alt hvad de kan, for at få alkohol på en eller anden måde. For nylig kom to unge drenge ind, tog nogle øl og løb ud herfra.
Medarbejder, kiosk i Gentofte

Gruppen fortæller, at ingen butikker indtil videre har sagt nej til tilbuddet, og de har planer om at komme ud til mange flere. Kasper Heumann Kristensen beskriver initiativet som en etisk kontrakt mellem forældre og butiksejere:

– Her har man – udover lovgivningen – faktisk også taget moralsk stilling til, at man ikke sælger alkohol til mindreårige, siger han.

Samtidigt håber forældrene på, at klistermærket vil afholde unge under 16 år fra at købe alkohol:

– Når de unge ser, at der er et klistermærke, så ved de godt, at det faktisk er nogle forældre, som har været nede og tage den dialog. Så håber jeg, at de føler, det er nytteløst at gå derind, siger Kasper Heumann Kristensen.

Unge drikker alligevel

Det er dog en anden fortælling, man får fra en lokal kiosk. En weekendmedarbejder i en kiosk i Gentofte, som har sat klistermærket op, fortæller, at der stadig kommer lige så mange unge, som der altid har gjort, og at initiativet derfor ikke har haft nogen effekt.

– De kommer især efter klokken 22 i weekenden. Der lukker de andre steder, og så kommer de her. De ligner nogle på 13-14 år, og de kommer herind og er fulde, siger medarbejderen, der ønsker at være anonym.

Skadelige konsekvenser

Alkoholindtag blandt unge er forbundet med uheld, ulykker, vold, sex, der fortrydes, og stofindtag, der fortrydes.

Alkoholindtag i ungdommen kan påvirke hjernens udvikling.

Alkoholindtag kan have uddannelsesmæssige konsekvenser som fravær og lavere karakterer.

Alkoholforbrug i ungdommen er forbundet med at udvikle alkoholproblemer eller andet misbrug senere i livet.

Alkohol er også forbundet med mere end 60 forskellige sygdomme.

Kilde: Rapport fra Vidensråd for Forebyggelse, 2019

Hun formoder, at de mindreårige må have købt alkohol i en anden butik i nærheden, inden de ankommer fulde i kiosken og tigger hende om at sælge mere til dem. Når de får et nej i kiosken, stiller de sig ude foran og venter på en voksen, der vil købe alkohol for dem:

– Det er ikke alle, der siger ja, men nogle gør. Jeg siger til de voksne, at det ikke er godt. Men hvis du er over 18 år, er jeg nødt til at sælge det. Det er helt vildt. Børnene gør alt hvad de kan, for at få alkohol på en eller anden måde. For nylig kom to unge drenge ind, tog nogle øl og løb ud herfra, fortæller hun.

Områdebetjent i Gentofte Martin Justesen kan bekræfte, at der har været tilfælde i kommunen, hvor voksne har købt alkohol til mindreårige:

– Jeg er vidne om, at det er sket. I de tilfælde har vi aflagt kiosken et besøg, siger Martin Justesen.

Initiativ er forsøgt før

I 2017 lavede SSP, som er et kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi, et lignende initiativ i Gentofte Kommune. En undersøgelse dengang viste, at 22 ud af 30 butikker solgte alkohol til mindreårige.

Læs også: Der skal minimumspriser på alkohol

SSP tilbød derfor de lovlydige butikker et klistermærke, som de planlagde at inddrage, hvis butikkerne alligevel solgte alkohol til mindreårige.

– Vi har i Gentofte Kommune forsøgt os med lignende initiativ, og hilser alle tiltag velkomne, som kan være med til at sætte spotlight på udfordringen med mindreårige, der køber alkohol. I vores projekt med klistermærker erfarede vi, at nogle af de butikker, der solgte alkohol til mindreårige, fortsatte efter de havde fået klistermærke i døren. Så der er nok i nogle tilfælde brug for at følge op, og derfor behov for mange forskellige indsatser for at komme det til livs, siger leder af SSP, Pernille Ødegaard.

Læs også: Sådan bliver man påvirket af alkohol

Forældregruppen Gentofte sammen mod ungdomsdruk er bekendt med det problem, at der er nogle voksne, som hjælper de unge med at købe alkohol. De har også selv hørt om det i en anden butik, men desværre kan de ikke gøre så meget ved det.

– Vi tror ikke på, at det gavner alt, men vi tror på, at det kan være et skridt i den rigtige retning, og det kan gavne noget, siger Kasper Heumann Kristensen om det nye initiativ med klistermærker.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen kommer fra undersøgelser om ungdomsdruk og kendskab til Facebook-gruppen “Gentofte sammen mod ungdomsdruk”. Journalisten har interviewet administratoren af gruppen Kasper Heumann Kristensen over videoopkald, talt med Martin Justesen over telefon, været i kontakt med Pernille Ødegaard over opkald samt mails, og interviewet weekendmedarbejderen i kiosken ansigt-til-ansigt.