Forfatter: Vi skal dele mere

MinBilDinBil er en deleøkonomisk tjeneste, hvor du kan leje private biler. Foto: MinBilDinBil
MinBilDinBil er en deleøkonomisk tjeneste, hvor du kan leje private biler.
Foto: MinBilDinBil

Du kender delebilen, men hvad med deleboremaskinen eller delekjolen?

Deleøkonomi kan blive den næste store omvæltning af vores samfund, økonomi og identitet, men der er brug for at kickstarte tankegangen i Danmark.

Det mener Claus Skytte, der er forfatter til bogen ”Skal vi dele?”.

– Vi er allerede et deleøkonomisk samfund. Vi betaler 50 procent i skat, men jeg mener, at der er brug for, at man må dele 100.000 kroner skattefrit om året, siger han.

En boremaskine bliver kun brugt i 13 minutter i dens levetid, og mange kjoler ryger bagerst i skabet efter én fest, men det er ikke særlig smart, hverken ressourcemæssigt eller økonomisk.

Vi tager det bedste fra Silicon Valley og erstatter investoren med et fællesskabselement
Peter Just, Sharinglab

Deleøkonomi er faktisk et lidt misvisende ord. Deleteknologi er mere præcist, fordi det er teknologien, der har gjort det muligt at dele fysiske ting, mener Claus Skytte. Vi er begyndt at dele biler og lejligheder, men det er kun starten.

Hvad er deleøkonomi?
Deleøkonomi er et begreb for teknologier, platforme eller netværk, hvor du kan låne, leje eller dele ting og tjenester.

Der findes forskellige begreber og definitioner på deleøkonomi, men fælles er, at det handler om at udnytte, de ressourcer vi allerede har bedre.

Teknologi gør alle til din nabo

Platforme som GoMore, der formidler samkørsel, og Couch Surfing, hvor du kan overnatte hos private, når du er på ferie, er eksempler på, hvordan teknologien i dag gør det muligt at udnytte hinandens ressourcer.

– Hvor man i gamle dage gik hen til naboen for at låne noget, der har vi i dag hundredetusindevis af naboer, vi kan spørge, siger Claus Skytte.

Teknologierne gør det muligt at komme i kontakt og lave fællesskaber med folk, man ikke kender i forvejen. Tendensen ses også i andre sammenhænge, hvor teknologi ikke er nødvendigt, som fx i etableringen af kontor- og værktøjsfællesskaber, tøjbyttemarkeder og fælleshaver.

Jeg synes, at Uber er en genial teknologi og en moderne virksomhed, men…
Claus Skytte, forfatter til bogen “Skal vi dele?”

Identitet: Du er hvad du deler

Forbrugersamfundet, hvor du skaber din identitet igennem, hvad du ejer, er måske også på ud.

Det mener Peter Just, der er medstifter af den danske vidensplatform Sharinglab.

– Der er ved at ske et radikalt skifte, hvor vi i højere grad skaber vores identitet via den digitale verden, og deleøkonomi handler om at skabe værdi for os alle sammen.

Læs også: Taxichauffører indsamler bevismateriale mod Uber

Med dna’et fra andelsbevægelsen udvikler Sharinglab nye forretningsmodeller for deleøkonomi.

– Vi tager det bedste fra Silicon Valley og erstatter investoren med et fællesskabselement, fortæller Peter Just og forudser, at det kommer til at blive en stor del af vores hverdag inden for kort tid.

Eksempler på deleøkonomier

  • GoMore (Samkørsel): Find et lift en bil, der skal samme vej
  • Minbildinbil (Biludlejligning): Lej biler af private
  • TrunkBird (Fragt): Send ting med folk, der er på farten i bil, tog og fly
  • Couch Surfing (Overnatning): Bo gratis hos private, der har en ledig sofa
  • Airbnb (Overnatning): Lej værelser eller lejligheder af private
  • Dinnersurfer (Mad): Køb mad af din nabo
  • Resecond (Tøjbyt): Butik, hvor du kan bytte en kjole for en kjole
  • Katvig (Børnetøj): Her kan du lease brugt børnetøj

Er Uber og Airbnb deleøkonomier?

Uber og Airbnb er ekstremt populære tjenester, men selvom de udfordrer de traditionelle brancher med deleteknologiske principper, så mener Claus Skytte, at der er behov for danske deleøkonomiske platforme.

– Jeg synes, at Uber er en genial teknologi og en moderne virksomhed, men jeg mener, at Danmark skal blive gode til at lave deres egne deleøkonomiske platforme med respekt for løn- og arbejdsforhold, rettigheder og forsikring, siger Claus Skytte.

Læs også: Overblik: Uber-taxikrig i hele Europa

Peter Just fra Sharing Lab mener slet ikke, at Uber er en deleøkonomi.

– Uber er en imponerende forretning, men det er ikke en deleøkonomisk tjeneste. Deleøkonomi handler om at udnytte en ressource, som du bruger i forvejen, bedre. Uber og Airbnb bygger på traditionel markedsøkonomi om at tjene penge.

Politisk støtte til deleøkonomi

Folketinget vedtog i januar i år, at de vil ”arbejde for at fjerne de reguleringsmæssige barrierer, der måtte være til hinder for, at nye deleøkonomiske forretningskoncepter kan udvikles.”

Alle partier stemte for forslaget, undtagen Liberal Alliance. Ida Auken erhvervs- og forbrugerordfører for De Radikale, taler varmt for deleøkonomi, og hun er åben for, at lovgivningen måske skal skrues anderledes sammen.

– Vi ønsker at liberalisere taxalovgivningen i Danmark, så der kan komme mere konkurrence på området. Vi ønsker dog også en sikker branche og ordentlige arbejdsvilkår i alle brancher, så i takt med, at der kommer virksomheder som Uber og AirBnB kan der være grund til at se på, om lovgivningen skal skrues sammen på en ny måde.