Forsker: Nyt computerspil skal lære børn konflikthåndtering

børn på computere
Konflikthåndtering og samarbejde gennem et computerspil skal forhindre mobning blandt børn
Foto: freedigitalphotos.net

Det sker tit, at der opstår konflikter blandt børn. Men det skal et nyt computerspil være med til at sætte en stopper for.

Forhåbningen er, at computerspillet skal være med til at bekæmpe mobning, særligt blandt folkeskolelever, udtaler Christoffer Holmgård Pedersen, Ph.d.-studerende i Computer Games and Interaction Design ved IT-universitetet i København, som har været forsker i forskningsprojektet SIREN.

Fakta om SIREN-projektet

  • Projektet SIREN er en forkortelse for social games for conflict resolution based on natural interaction, og er udarbejdet i et fælles europæisk samarbejde.
  • Projektet blev påbegyndt i september 2010, og skulle efter planen være afsluttet i september i år. De færdige resultater er dog endnu ikke offentliggjort.
  • Det centrale mål med SIREN-projektet er, at skabe et intelligent interaktivt softwaresystem, hvor et computerspil, skal understøtte lærernes rolle i at uddanne børn i, hvordan man løser konflikter
  • Mere information om projektet kan findes på: www.sirenproject.eu

– Spillet handler om konflikthåndtering. Man er fire spillere, som hver især bliver sat i nogle situationer, som ikke kan løses uden, at man involverer hinanden, forklarer han.

Det lyder som et vildt fedt projekt. Og som noget, der møder eleverne, der hvor de er
Agnete Vinberg Hansen, formand for interesseorganisationen Danske Skoleelever

Han uddyber, at de fire spillere hver især får nogle opgaver eller missioner, hvor de skal indsamle forskellige ressourcer. I starten klarer man sig alene, men som man kommer videre i spillet, begynder man at få brug for ressourcer fra de andre spiller, for at kunne løse de næste opgaver. Når børnene så skal begynde at forhandle med hinanden, er det her, der kan opstå konflikter, som skal løses.

Da spillet var slut udbrød pigen spontant: ’Nå ja, men jeg kan jo godt forstå, at når jeg er sådan, så bliver de andre sure’. Det er den type oplevelser, man gerne vil skabe med spillet
Christoffer Holmgård Pedersen, Ph.d.-studerende i Computer Games and Interaction Design ved IT-universitetet i København

– Men fordi interaktionen foregår i spilleverdenen, så er der ligesom en kontrakt om, at når man spiller, så spiller man. Så de reaktioner der opstår, hvis de nu bliver uvenner, de bliver i spillets verden. Og så bliver børnene forhåbentlig ikke uvenner i virkeligheden, i hvert fald ikke i længere tid, siger han.

Læs også: Unge skal spille sig fra ludomani

Christoffer Holmgård Pedersen fortæller om en spillesituation, hvor fire piger havde en konflikt, fordi den ene stjal noget fra en anden i spillet, og derfor blev de andre sure på hende.

– Men da spillet var slut udbrød pigen spontant: ’Nå ja, men jeg kan jo godt forstå, at når jeg er sådan, så bliver de andre sure’. Det er den type oplevelser, man gerne vil skabe med spillet. At man kan have sådanne oplevelser, og så kan eleven transformerer dem til en form for indsigt, eller man får hjælp af en lærer til at forstå, hvad de var der foregik, fortæller han.

Læs også: Eksperter skeptiske over for læringsspil

Spændende projekt

Hos interesseorganisationen Danske Skoleelever synes formanden, Agnete Vinberg Hansen, at projektet lyder spændende, og at det ville være en god idé, at tage projektet i brug på folkeskolerne.

– Det lyder som et vildt fedt projekt. Og som noget, der møder eleverne, der hvor de er. Det lyder som, at her har man faktisk ramt et sted, hvor at man kan være ung med de unge på en mere positiv måde.

Hun tilføjer dog, at det er vigtig at man husker at bruge det som et værktøj til konflikthåndtering, og at man husker at evaluerer børnenes oplevelser, så man ikke bare tror, at man kan løse konflikter med et computerspil.

Læs også: Institutioner efterspørger pædagogisk viden om iPads