
Foto: Jonas Brandt
I Frederikssund Kommune stiller byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti Jonas Brandt (C) op til kommunalvalget uden en eneste valgplakat i gadebilledet. Han har flere bevægegrunde for sit valg, men et ønske om at føre en klimavenlig valgkamp har i særlig grad været udslagsgivende.
– Først og fremmest, så syntes jeg ikke, at det gør noget godt for miljøet, siger han.
Valgplakater har under tidligere valgkampe været et debatemne, da det er dokumenteret, at de har et højt klimaaftryk.
Seniorrådgiver for Green Global Future og Ph.D., Kaare Press-Kristensen, har under tidligere valgkampe lavet analyser af valgplakaters klimapåvirkning.
– Én valgplakat svarer til ca. 1,4 kilo CO2. I en almindelig personbil, der kører på benzin eller diesel, svarer det til at køre ca. 10 kilometer, siger han.
Én valgplakats klimaaftryk
- Ca. 1,4 kilo CO2 pr. plakat
- Svarer til at køre ca. 10 kilometer i en almindelig personbil
- Svarer til at køre ca. 50 kilometer i almindelig el-bil
- Plastproduktionen er den del af en valgplakat, der udleder mest CO2
- Genbrug af valgplakater kan reducere klimaaftrykket markant
- Kilde: Kaare Press-Kristensen
Et enkelt banner og 25 kilo Matadormix
Uden valgplakater har Jonas Brandt (C) været nødt til at være kreativ for at nå ud til sine vælgere. Derfor har han han valgt at skrue sin kampagne sammen omkring sociale medier, hvor han inviterer borgerne til quiz.
– Jeg har faktisk brugt mit valgbudget på at købe Matadormix, og så har jeg lavet en konkurrence på Facebook, der hedder Kend Din Kommune, siger han.
Han fortæller, at han i sommer tog en masse billeder forskellige steder i kommunen, og hver dag lægger han et nyt billede op, hvor han inviterer folk til at komme med bud på, hvor billederne er taget. For de vindere han trækker, er præmien en bøtte Matadormix.
– Dagen efter trækker jeg lod blandt dem, der har svaret, og så fortæller jeg om det sted, jeg har været og taget billedet, siger han.
Han har i alt købt 25 kilo Matadormix og kører personligt ud til hver af de heldige vindere for at overrække præmien.
Udover en Facebook-quiz og Matadormix, har Jonas Brandt (C) også taget mere traditionelle metoder i brug for at nå ud til vælgerne.
– Jeg står jo selvfølgelig også på gader og stræder ligesom alle andre, siger han.
Med til historien skal det nævnes, at han dog har købt ét banner, der sidder på en trailer, som han placerer forskellige steder i kommunen under valgkampen.
Frontløber for en grønnere valgkamp
Jonas Brandt (C) mener, at det helt generelt er tid til, at politikere fornyer sig i deres valgkampe.
– Jeg syntes, det er fuldstændig tåbeligt, at vi politikere snakker om, at vi skal lave forandring, og så kan vi ikke finde ud af at forandre os i valgkampen, siger han.
Han mener, at man som politiker skal være parat til at få valgplakaterne helt afskaffet, eller i det mindste reducere brugen af dem til et minimum. Han håber også på at kunne bane vejen for politikere i fremtidens valgkampe.
– Mit håb er jo et eller andet sted, at jeg kan bevise, at man stadig kan komme ind i byrådet og blive set uden valgplakater, siger han.
Kaare Press-Kristensen bakker op om Jonas Brandts (C) grønne initiativ i valgkampen.
– Jeg så jo gerne, at man sagde som kandidat – ”jeg kører valgkamp via de sociale medier. Jeg har et netværk, hvor borgerne stiller aktive spørgsmål, og det er min kommunikationskanal. Jeg vil ikke bidrage til den miljøbelastning der er ved valgplakater, og jeg mener, at jeg kan blive valgt uden dem”, siger han.
Han håber, at politikere som Jonas Brandt (C) kan inspirere andre.
– Det bliver dødhamrende spændende at finde ud af, om kandidaten kan blive valgt ind, for så kan det jo være, at den person kan inspirere, og at andre så vil gøre noget tilsvarende, siger Kaare Press-Kristensen.
Læs også: Byrådskandidater i Frederikssund er imod kommende DSB-værksted: ”Det er enormt fejlplaceret”
Sådan gjorde vi: Jeg talte med en byrådskandidat, i forbindelse med en anden nyhed, som nævnte, at han stillede op til kommunalvalget uden valgplakater. Derfra fik jeg idéen til nyheden og foretog efterfølgende et yderligere interview med kandidaten. Dernæst fandt jeg frem til en ekspert på området, og lavede et interview med ham, for at supplere nyheden.