Frivillige vil vende udviklingen: Piger i Rudersdal bliver væk fra skolen

Skolefraværet blandt piger i Rudersdal stiger markant når de rammer udskolingen

Foto: Mikkeline Sofie Juul Munk

Når pigerne i Rudersdal når udskolingen, begynder flere af stolene i klasselokalet at stå tomme.
Fraværet stiger markant, langt mere end blandt drengene, og for mange piger bliver skolen et sted, de ikke længere føler, de hører til. Nu vil en gruppe frivillige fra Frivilligcenter Rudersdal forsøge at bryde mønsteret med det nye pilotprojekt Power Up, der skal mindske pigers fravær ved at give dem troen på fællesskabet tilbage og skabe et rum, hvor både piger og forældre kan finde støtte.

Frivillighed som ressource

Netop det problem håber Frivilligcenter Rudersdal at bidrage med en løsning på med det nye pilotprojekt Power Up.
Projektet er sat i gang i samarbejde med tre skoler i Birkerød, Rudersdal Kommune og Social Myndighed og Rådgivning og er støttet af Folkeoplysningsudvalget. Projektet henvender sig til piger i udskolingen med højt fravær, uanset årsagen, og som oplever mistrivsel eller udfordringer i skolefællesskabet.

– Vi synes, der er nogle meget store trivselsproblematikker, som mange har fået øje på, og hvor civilsamfundet kan bidrage med noget særligt, siger Lisbeth Eckhardt-Hansen, leder af Frivilligcenter Rudersdal.

I praksis går projektet ud på, at piger i 7. og 8. klasse med højt fravær samles i små grupper af maks 10, i frivilligcenteret, hvor frivillige voksne med blandt andet pædagogisk, psykologisk og socialfaglig baggrund skaber samtaler, kreative aktiviteter og fællesskab. Samtidig mødes forældrene i parallelle gruppeforløb for at dele erfaringer og støtte hinanden.

Ifølge Lisbeth Eckhardt-Hansen handler det netop om, at de frivillige ikke skal stå for læringsmål eller karakterer, men i stedet kan skabe et frirum for piger og forældre. Hun fortæller, at det også handler om at skabe noget så simpelt som tryghed og hygge:

– Det er jo meget vigtigt, det der med også at have det hyggelige element, at det faktisk bliver et sted, hvor det er rart at være, og hvor man kan være sig selv, uden at skulle stå på mål for den lille tabel eller den store tabel, siger Eckhardt-Hansen.

Foreløbigt er det forældregruppen, der er kommet bedst fra start, og som allerede har fået en del medlemmer. Pigegruppen derimod forventes først at gå i gang efter nytår.

– Det tager tid at løbe et nyt område i gang, siger Eckhardt-Hansen.

Hun fortæller, at der er kommet et par tilmeldinger hos pigegruppen, men endnu ikke nok til at den endnu kan starte op.

Markant fravær hos pigerne

Ifølge Rudersdal Kommunes egne tal fra Børne- og skoleudvalget havde over 40 procent af pigerne i udskolingen mere end 10 procents fravær i skoleåret 2023/24. Det er næsten dobbelt så mange som blandt drengene i samme alder. Selvom tallene for indeværende skoleår viser et lille fald, ligger fraværet fortsat på et højt niveau.

– Når vi kigger på mistrivsel, ser vi, at den stiger ret voldsomt for pigerne, når de starter i udskolingen, siger Anne Christiansen, formand for Børne- og skoleudvalget i Rudersdal.

Ifølge Christiansen viser kommunens tal markante stigninger i pigernes fravær i 7. til 9. klasse, og hun mener derfor, at det er vigtigt at tale med pigerne om, hvad der ligger bag, og skabe tryghed. Hun peger på, at sociale medier og præstationspres måske kan være en del af forklaringen, uden at kende til den præcise årsag til det høje fravær. Her kan projektet måske få positiv effekt.

– Men jeg tænker i hvert fald, at det der med at kunne spejle sig i nogle ligestillede, i stedet for nogle idealer, der er uopnåelige, så kunne være med til at give dem lidt selvtillid igen og bedre selvværd, siger hun.

Et godt supplement, men der skal også arbejdes i skolerne  

Forsker i børns trivsel, Christina Holm Poulsen, ph.d. i psykologi, kender ikke Power Up-projektet indgående, men vurderer, at initiativer som dette generelt kan spille en positiv rolle, hvis de ses som et supplement til skolens arbejde.

– Det kan være et aspekt af at arbejde med det, men det kan ikke stå isoleret, hvis der ikke også arbejdes med det, som børnene skal tilbage i, altså skolen, siger hun.

Ifølge Christina Holm Poulsen er børn optaget af at høre til. Hun peger på, at det er betydningsfuldt for dem at opleve, at de er en del af fællesskabet og kan bidrage både fagligt og socialt i skolen. Hun uddyber, at fællesskaber uden for skolen kan være en støtte for børn, der kæmper med mistrivsel, men at de ikke kan stå alene.

– Det er jo lidt svært at arbejde med skoletilhør uden for skolen sammen med nogle andre, siger hun.

Hun mener dog, at frivillige projekter, hvor pigerne samles, måske kan være med til at skabe en spejling.

– Men det, man så måske kan, det er, at man som barn kan blive mødt i, at ’jeg er ikke den eneste, der har det på den her måde’, siger hun.

– Det at dele erfaringer og opdage, at man ikke står alene, kan hjælpe til, at man ikke vender det indad som ung og tænker ’det er mig, der er noget galt med’, tilføjer Holm Poulsen.

Kommunen: Et vigtigt supplement

For Anne Christiansen, formand for Børne- og skoleudvalget i Rudersdal, er Power Up et velkomment supplement til kommunens egne trivselsindsatser. Hun understreger dog, at det aldrig må være frivillige, der bærer ansvaret alene.

Hun peger på, at kommunen allerede arbejder målrettet med børns trivsel, dog primært helt fra daginstitutionerne gennem NEST-pædagogikken, som skal skabe struktur, forudsigelighed og tryghed i hverdagen.

Hvis Power Up -projektet viser gode resultater, er Christensen dog åben for at bringe erfaringerne videre ind i det kommunale arbejde:

– Hvis de får rigtig fine resultater, og pigerne bliver glade, så er det jo noget, vi skal have sat i system. Så er det ikke kun frivillige, så er det kommunen, der skal ind og gøre noget, siger hun.

– Så kan man jo stå for at oprette sådan nogle samtalegrupper med lønnet personale i stedet for frivilligt personale, tilføjer hun.

 

Sådan gjorde vi:

Artiklen tager afsæt i Rudersdal Kommunes seneste fraværsstatistik, hvor piger i udskolingen skiller sig ud med et markant højere fravær end drengene. For at undersøge, hvordan lokale aktører forsøger at løse problemet, kontaktede Netavisen Frivilligcenter Rudersdal, som står bag pilotprojektet Power Up. For at få et kommunalt perspektiv interviewede vi formand for Børne- og skoleudvalget, Anne Christiansen, og for at få et fagligt og generelt blik på børns trivsel talte vi med forsker Christina Holm Poulsen, ph.d. i psykologi.

Oplysninger om fravær stammer fra Børne- og skoleudvalgets dagsorden og bilag fra mødet den 5. november 2025 på Rudersdal Kommunes hjemmeside.

 

 

Fakta: Skolefravær i Rudersdal

  • Ca. 44 % af pigerne i udskolingen havde over 10 % fravær i skoleåret 2023/24.
  • Til sammenligning gjaldt det ca. 19 % af drengene i samme alder.
  • Kommunen følger udviklingen tæt og varsler forældre, når elever når 10 % ulovligt fravær inden for et kvartal.

Kilde: dagsordener.rudersdal.dk, (Børne- og skoleudvalgets møde 5. november 2025).

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.