»Julen bliver, set fra vores synspunkt, den samme som i 2010. Der var ikke mange, der tog det fulde beløb sidste år, og det er der heller ikke i år.«
Det siger Kirsten Høgfeldt fra 3DP-Steka Reklame A/S, der sælger færdigpakkede firmajulegaver. Her har man ikke har mærket noget til den hævede beløbsgrænse for julegaver, som blev indført i 2008.
»Den hævede beløbsgrænse kom samtidigt med finanskrisen, og den kom meget, meget sent,« fortæller hun.
Hos Steka oplevede de et mindre fald i salget af julegaver, da finanskrisen satte ind, og tvang flere virksomheder til at skære helt ind til benet. Siden da har prisen på de fleste julegaver, Steka sælger, ligget meget tæt på den gamle grænse på 500 kroner inklusiv moms.
Gaverne skal følge prisudviklingen
Det var daværende skatteminister Kristian Jensen (V), der i 2008 hævede beløbsgrænsen for, hvor dyre gaver en virksomhed må give til de ansatte, uden de skal betale skat af gaven.
»Den beløbsgrænse, vi har haft, har ikke fulgt med inflationen. Derfor er det på tide, at vi får givet den et løft op, så den følger med prisudviklingen,« sagde han dengang til DR Nyheder.
Men gavernes størrelse er ikke fulgt med udviklingen. Det bekræfter Anders Grøndal fra Langhoff A/S, der blandt andet sælger færdigpakkede firmajulegaver.
»De store firmaer ligger helt fast, og de helt store kunder har været sent ude i år. Nogle af de firmaer, der baserer deres salg på julegaver, begynder at være pressede nu.«
Store gaver sender forkerte signaler
Hos DSB, der helt har valgt at droppe julegaverne i år, mener man, at det sender et forkert signal, at forære julegaver til de ansatte, samtidigt med man leder efter besparelser på andre områder.
»Flere af vores ansatte vil hellere beholde kollegaen, end at få en stor julegave,« lyder det fra DSB.
Læs også: