Halloween står for døren. I vindueskarmene lyser udskårne græskar i efterårsmørket. Snart vil spøgelser, vampyrer og skeletter ringe på dørene med advarslen om ”trick or treats”. Den amerikanske tradition halloween har holdt sit indtog i Danmark og er blevet mere og mere populær i løbet af de seneste år.
"I 2006 var halloween en spirende ting. Men nu der jo ikke en børnehave eller skole, der ikke har en halloweenfest", fortæller Ellen Dahl, der er kommunikationskonsulent i Tivoli.
Udvider sæsonen
I år har Tivoli udvidet deres halloween-sæson fra én til to uger. Siden Tivoli startede deres halloween-tema i 2006, har parken oplevet en stigende tilstrømning til den nye højtid. ”Så i år synes vi det var værd at teste om der ikke var grobund for en ekstra uge”, fortæller Ellen Dahl.
Danskerne har de seneste år taget de uhyggelige udklædninger og lysende græskar til sig. Det kan ifølge kommunikationschef Monica Klepp Bjerrum også mærkes i Dansk Supermarked, hvor salget af halloween-relaterede varer stiger i år. Derfor satser de forskellige kæder i Dansk Supermarked på udsmykning af deres butikker og kataloger, der tilsammen skal gøre efteråret endnu mere uhyggeligt.
I Fætter BR i Magasin håber de også på, at spindelvæv, uhyggelige lyde og flyvende hekse kan få halloween-salget til at stige. Medarbejder Casper Krandorf kan mærke, at halloween bliver mere og mere populært hos de danske børn. Han mener, at festivalen har overhalet fastelavn som udklædningsfest.
God timing
Ellen Dahl tror, at den solide halloween-succes i høj grad skyldes timing. Den falder sammen med skolernes efterårsferie, hvor mange familier kan bruge tid sammen til eksempelvis tivolibesøg og græskarudskæring.
Derudover passer timingen med, at der ikke tidligere i Danmark har været nogen fælles højtider i efteråret. "Det er kun en lægmandsbetragtning, men man kan jo gætte på, om danskerne ikke har savnet en festival her i efteråret. Der er lidt dødvande i festivaler imellem sommerferien og julen", siger Ellen Dahl.
Læs også: