Helsingør oplever kulturboom: Turisme og jobvækst i fremgang

Foto: Thomas Rahbek
Foto: Thomas Rahbek

Helsingør Kommune har sat sig som mål at nå 2.300 beskæftigede i kultur-, turisme- og oplevelseserhverv inden 2030.

Tallene går i en positiv retning og tendensen ser ud til at forsætte.

De nyeste tal fra Wonderful Copenhagen viser, at der i 2024 var 2.060 beskæftigede i kultur-, turisme og oplevelseserhverv i Helsingør Kommune – en stigning fra 2.032 i 2023. Tallene bevidner om en fremgang i Helsingør kommune for deres Vision 2030 plan. Tallene er dog ikke helt præcise endnu.

– Vi kan ikke beregne den fulde effekt af dagsturismen endnu, og der forventer vi et stort mørketal – både i omsætning og jobskabelse, uddyber Adam Engel.

Derfor er det stadig uklart, hvor tæt kommunen reelt er på sit mål. Men det, der står klart, er, at Helsingør oplever stabil vækst i både turisme og kulturbesøg – og at kultur og turisme fortsat er et område med betydeligt potentiale.

Helsingør arbejder konkret med visionen

Slotschef Christian Struckmann Irgens fortæller, at Kronborg slot aktivt deltager i samarbejdsfora om kultur- og turismemålene.

– Vi har mange samarbejdsfora, hvor Kronborg er involveret i kommunens kulturmål. Blandt andet er vi med i “Oplev Helsingør”, hvor hoteldirektører, detailhandel og kommunens forvaltning mødes og koordinerer indsatsen, siger han.

Det handler ifølge ham ikke kun om at tiltrække turister, men også at samarbejde lokalt.

– Vi er rigtig glade for at samarbejde på tværs af ikke blot kulturinstitutionerne, men også med detailhandlen og overnatningsstederne. Det gør en stor forskel, forklarer han.

Fakta om kultur og turisme i Helsingør

    • Kronborg Slot er optaget på UNESCOs verdensarvsliste
    • De fleste turister i Helsingør kommer fra Danmark, Sverige og Tyskland
    • Antallet af besøgende på Kronborg er mere end fordoblet siden 2021.
    • William Shakespeares berømte tragedie Hamlet foregår på Kronborg slot

Kilde: Unesco, Wonderful Copenhagen og Kronborg slot

Vision 2030: En kulturkommune i vækst

Vi markerer os lokalt, nationalt og international gennem et stærkt kulturliv.  Sådan lyder det indledende mål i Helsingør Kommunes kulturstrategi i Vision 2030.

Vision 2030 blev vedtaget af byrådet i 2019 og sætter retningen for, hvordan Helsingør skal udvikle sig som kultur- og turismekommune. Planen beskriver fire målbare pejlemærker for kulturområdet:

  • 2.300 beskæftigede inden for kultur, turisme og oplevelseserhverv.
  • 1,6 mio. kulturbesøgende årligt
  • 650.000 årlige kommercielle overnatninger
  • 80 % af borgerne skal bruge de lokale kulturtilbud.

Rekordår for turismen i 2024

I  2024 blev der registreret 551.278 overnatninger i Helsingør Kommune – det højeste antal nogensinde. Danskere, tyskere og svenskere stod for langt størstedelen, og ifølge Wonderful Copenhagen, som står for markedsføring af Helsingør, fortsætter udviklingen i et stabilt tempo.

– Vi har slået rekorden i 2024, som vi satte i 2023, som vi satte i 2022. Turismen til Helsingør er i vækst, siger Adam Engel, Head of Greater Copenhagen and Civic Engagements, hos Wonderful Copenhagen.

Udviklingen kan også mærkes på Kronborg slot, hvor antallet af besøgende er mere end fordoblet siden 2021:

– Vi har oplevet en markant fremgang siden corona. Sæsonen er blevet længere, og især mange sydeuropæiske turister kommer senere på året, fortæller slotschef Christian Struckmann Irgens.

Sådan markedsføres Helsingør

Siden 2021 har Wonderful Copenhagen haft ansvaret for at markedsføre Helsingør som Kultur- og turistdestination. Organisationen samarbejder med kommunen om at tiltrække både danske og internationale gæster.

– Vi er hovedstadens turismeselskab og det officielle turismeorgan for Helsingør Kommune. Vi har en særlig bilateral aftale med kommunerne, der investerer ekstra i turismen, siger Adam Engel.

Wonderful Copenhagen arbejder både med events, kulturudvikling, skiltning og digital tilgængelighed.

– Vi laver kulturudviklingsprojekter, vi laver skiltning og wayfinding, der gør det lettere for turister at finde ind til bykernen og opleve mere end bare Kronborg, siger Adam Engel.

Kulturturisme skaber arbejdspladser

Ifølge Adam Engel har Helsingør et særligt potentiale.

– Det er både internationale og danske turister, der gerne vil opleve Helsingør. Så det er det mix, der gør, at Helsingør sidder med et unikt turistprodukt, som er fedt at arbejde.

De kulturelle aktiviteter sender ikke blot flere turister til Helsingør – de skaber også arbejdspladser.

– Vi ved, at turister bruger flere penge på kultur, end de ville derhjemme. Det skaber arbejdspladser – både i de klassiske kulturoplevelser og i hele fødekæden omkring dem: hoteller, bustransport samt underleverandørerne. Dette betyder at jobskabelsen er i vækst.

At jobskabelsen er i vækst og stigende antal besøgende, kan også mærkes på Kronborg Slot.

– Om sommeren har vi flest ansatte og her har vi omkring 80, hvor det varierer fra fastansatte til sæsonmedarbejdere. I vinterhalvåret har vi omkring 50-60 ansatte, fortæller Christian Struckmann Irgens.

Sådan gjorde vi: Journalisten undersøgte turismen i Helsingør, og fandt frem til kommunens samarbejde med Wonderful Copenhagen. Herfra fandt journalisten brugbar viden og fandt frem til kilder. De medvirkende kilder er begge interviewet telefonisk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.