Det går ikke altid godt, når det offentlige køber ind. Og lige nu skal regeringen beslutte, hvem der skal have de 30 milliarder, der er afsat til at lave Danmarks kommende kampfly. Skal man tro Boeings nye kampagne, så kan den proces gå grueligt galt. Det hentyder de med et billede af DSB’s skandaleramte IC4-tog ved siden af ordene “Det handler også om at virke fra første arbejdsdag”.
Dokumentation: Se Boeings annonce her
De kæmper om at levere Danmarks kampfly
- Det amerikanske selskab Boeing med flyet Super Hornet
- Det europæiske selskab Eurofighter med flyet Eurofighter Typhoon
- Amerikanske Lockheed & Martin med flyet F-35
Samme argument hører man fra en af de andre kampflyproducenter, Eurofighter Typhoon. “Med Eurofighter Typhoon undgår Danmark en ny IC4-skandale,” skriver de i deres annonce.
Ifølge Andreas Krogh, der følger indkøbet af fly fra netmediet nytkamfly.dk, er de to kampagner rettet mod favoritten, F-35.
– F-35’eren er stadig under udvikling og er aldrig afprøvet i kamp. De to andre flytyper er allerede færdigtudviklede og har været testet.
Og måske er er det ikke så underligt, at kampflyproducenterne forsøger at forbinde konkurrenten med DSB’s IC4-tog. IC-4-togene var en dyr fornøjelse for de danske skatteydere. IC4-skandalen er dog langt fra et enestående eksempel på, at skattepenge bliver brugt på mindre heldige ting. Vi har set på nogle af de værste fejltrin, som er blevet begået i løbet af de seneste år
Brug pilene til at klikke dig igennem tidslinjen. Artiklen fortsætter under tidslinjen.
Ekspert i offentlige udbud og direktør i Ignizion, Christian Kaic, forklarer, at det, der ofte går galt i sådanne sager, er, at man udelukkende vurderer et udbud ud fra den nuværende situation.
– Man køber noget ind, hvor man ikke rigtig ved, hvilke forudsætninger der bliver i fremtiden. For eksempel kan det være IT-systemer, som allerede er forældede, når de bliver færdige, fordi forudsætningerne har ændret sig så meget, siden man planlagde dem, fortæller han.
Læs også: Ekspert: Det offentlige mangler IT-nørder
Det samme frygter han kan blive konsekvensen, hvis politikerne ikke tænker sig grundigt om, når de skal købe fly for 30 milliarder.
– Det kan gå galt, hvis man ikke ved, hvordan man vil bruge dem i fremtiden. Og man skal også sikre sig, at man har placeret ansvaret de rigtige steder på forhånd. Hvad nu for eksempel, hvis nogle hacker de nye fly, hvem skal så betale, og hvem har ansvaret, spørger han.
Deadline for valget af de nye kampfly er 1. juni i år.