Af Anders Schou, Britt Christensen og Camilla Bundgaard
Danske restauranter kan med initiativet omkostningsfrit få udleveret de såkaldte ”goodiebags”, som er de poser, man oprindeligt kender som ”hundeposer”. Hensigten er, at de spisende gæster får tilbudt at få deres rester med hjem, så madspildet kan begrænses.
Størstedelen af danskerne er positivt stemte over for at få deres rester med hjem efter et restaurantbesøg, konkluderer en TNS Gallup-undersøgelse foretaget for forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Undersøgelsen fra 2012 viser, at 61 % af de adspurgte vil tage imod en doggybag, hvis tjeneren giver dem tilbuddet.
Læs også: Danskerne spilder mindre mad
Kun 12 % har derimod selv bedt om en doggybag på en restaurant i Danmark.
Hvert år kasserer fødevaresektoren mere end 300.000 ton spiselige fødevarer, ifølge forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad, som sammen med Unilever Food står bag initiativet.
Initiativet startede i januar i år. Det har desværre ikke været muligt at få oplyst, hvor mange restauranter der støtter op omkring idéen.