Kæmpe pop-up-redaktion: Journalistspirer skriver nære nyheder

Der bliver researchet løs blandt NetAvisens 56 journaliststuderende. Foto: NetAvisen
Der bliver researchet og diskuteret vinkler, kilder og nyhedsidéer blandt NetAvisens 56 journaliststuderende. Foto: NetAvisen

Kommunal kystsikring, trafikuheld, lokalpolitiske klimaløsninger, landsholdspillere i Helsingør og forskellige retssager.

Dét er nogle af de emner, som journaliststuderende på Roskilde Universitets journalistuddannelse skriver lokalnyheder om de kommende uger.

De udgør landets måske største lokale pop-up-redaktion, der har særligt fokus på lokaljournalistik. Netop det lokale fokus er vigtigt, siger Mark Black-Ørsten, professor i Journalistik og forsker i danskernes nyhedsbrug ved Roskilde Universitet.

– Det er vigtigt at ruste nutidens journaliststuderende til at arbejde seriøst og målrettet med at producere væsentlige historier fra landets mange kommuner. Danskerne sætter overordnet set pris på lokale nyheder, men udfordringen for branchen er at få folk til at betale. Derfor er det særligt vigtigt at arbejde seriøst med lokaljournalistikken, siger Mark Blach-Ørsten.

De studerende får et solidt kendskab til lokaljournalistik, hvilket styrker deres forståelse af netop den type nyheder – og de motiveres af at de kan få nyheder udgivet på sn.dk
Maria Bendix Wittchen.

Han og kolleger har netop udgivet ”Danskernes brug af nyhedsmedierne 2023”, som viser, at lokale og regionale medier har stort potentiale for vækst. Brugen af lokale dagblade er steget lidt fra 2015 (7 %) til 2023 (11 %), og er nu stagneret på 11 procent.

– Vi ved, at mange medier arbejder på at udvikle bæredygtige lokale og regionale modeller for journalistikken. Her betyder det naturligvis noget, at fremtidens journalister er gearet til dette, siger han.

Mark Blach-Ørsten underviser også på Journalist-uddannelsen, men har ingen relation til kurset, hvor de studerende skal producere lokale nyheder til navisen.dk.

Indsigtsfuldt samarbejde 

Dette semester samarbejder navisen.dk med Sjællandske Medier, og det er et vigtigt samarbejde, understreger Maria Bendix Wittchen, der underviser på nyhedskurset og er en af tre chefredaktører på navisen.dk.

– Det er meget lærerigt og indsigtfuldt at samarbejde med et stort mediehus, der satser hårdt på lokaljournalistikken. De studerende får et solidt kendskab til lokaljournalistik, hvilket styrker deres forståelse af netop den type nyheder – og de motiveres af at de kan få nyheder udgivet på sn.dk, fortæller Maria Bendix Wittchen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Medieforskerne Mark Blach-Ørsten (tv.), Mads Kæmsgaard Eberholst (midten) og Kim Schrøder (th.) har netop udgivet ny forskning om danskerne brug af nyhedsmedier. Her står det klart, at brugen af lokale dagblade er stagneret, så det nu er 11 % af danskerne, der bruger dem. Foto: NetAvisen/RUC

Alt indhold på navisen.dk er tilgængeligt, mens en del af journalistikken hos sn.dk er bag betalingsmur.

I den spritnye forskningsrapport står det klart, at 19 % af danskerne fortæller, at de betaler for journalistik. Det fremgår imidlertid ikke, om det er lokale, regionale, nationale eller internationale nyheder.

Geografi har også en betydning for folks betalingsvillighed. I nedenstående graf kan man se, hvordan folk i hovedstadsområdet er mere villige til at betale (22 %) end folk på Sjælland (13 %).

De 56 studerende producerer journalistik til navisen.dk som en del af et nyhedskursus på Journalistik-uddannelsen på Roskilde Universitet, der foregår i november måned.

Sådan gjorde vi: Artiklen er skrevet af navisen-redaktionen. Kilderne er interviewet ansigt-til-ansigt, og forskningsrapporten er offentlig tilgængelig.