Færdselspolitiet på Fyn kunne i går rapportere 25 mobilsnakkende bilister på halvanden time ved motorafkørsel 50 i Odense. 17 af dem var lastvognschauffører og blev afsløret med politiets kikkert.
”Vi oplever, når vi står nede på kørebanen, at det er svært at se, om de taler i telefon. Vi har også kunne se fra kørebaneniveau, at de roder med noget inde i kabinen. Vi valgte derfor at stille os op på broen og bruge en kikkert, så vi kunne komme helt tæt på,” fortæller Jørgen Andersen, leder af færdselsafdelingen ved Fyns Politi.
Lastvognchauffører sidder højt bag rettet i forhold til personbilister, og det er en udfordring, når færdselspolitiet er på kontrol. Her er kikkerten et godt redskab, uddyber han.
Det viste sig at være en effektiv metode, og efter halvanden time måtte 17 lastbilchauffører køre videre med en bøde på 1500 kr.
Uopmærksomme lastvognschauffører
Det er ikke kun håndholdte mobiltelefoner kikkerten kan afsløre. Når førerhuset på lastvognen kan ses helt tydeligt opdages også andre distraherende elementer, der fjerner fokus fra vejene.
”Kikkerten er et godt værktøj til at finde ud af, hvad chaufføren laver i kabinen, når han kører lastbil. Nogle sidder fx og ser fjernsyn eller læser avis,” fortæller Jørgen Andersen.
Lastvognchauffører tilbringer det meste af arbejdstiden på motorvejen, og den indbyder til at søge underholdning under kørslen.
”Når man kører på motorvej, har man en opfattelse af, at der er mere sikkert at køre, end der fx er på landevej eller i byen. Det virker som om, at når der ikke er noget, der kører på tværs på vejen, så behøver man ikke være lige så opmærksom,” siger han.
Billig og effektiv kontrol
Kikkertmetoden blev første gang afprøvet af Fyns politi i går, men det er et redskab, færdselspolitiet også vil anvende i fremtiden:
”Vi har haft succes med det her, og det gør jo selvfølgelig, at vi vil følge op med den slags kontrol. Det er en billig måde at lave effektiv kontrol på,” siger Jørgen Andersen.
Færdselspolitiet ved Københavns politi har selv erfaringer med at bruge kikkert i færdselsaktioner, men har ikke haft en målrettet indsats mod lastbilchauffører, fortæller Henrik Johansen, politiassistent ved Københavns Færdselspoliti.
”Vi bruger egentlig kikkerten jævnligt i forbindelse med vores arbejde. Men Københavns Politi er mere præget af bymæssig trafik, og vi har ikke så mange motorvejsstrækninger. Når vi en sjælden gang begiver os ud på motorvejen, så er det som regel for at måle hastigheden. Mobilsagerne kan vi få i stor mængde inde i byen,” fortæller han.
Læs også:
Politiet slår til mod elefant-overhalinger