Københavns Kommune vil fra april kun tillade 50 cykeltaxaer i Indre By. Resten af hovedstadens cykeltaxaer bliver henvist til såkaldte blå zoner, som ligger uden for Københavns centrum. Det bekræfter Anders Hess Ahrensbach, som er specialkonsulent for Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, til Netavisen.
Men i blå zone er der ingen forretning, siger Gili Bassan, som er medstifter af Copenhagen Rickshaw.
-Det er Indre By, hvor det er interessant at være. Hvor skal vi ellers gå hen? Enghavevej? Der kan du jo stå og blomstre i flere dage, uden at der kommer nogen kunder forbi.
Der måske 500 mennesker, der kommer til at miste sit job
Gili Bassan, medstifter af Copenhagen Rickshaw
Der var 233 cykeltaxaer i København sidste år. Kommunen begyndte allerede at regulere cykeltaxaer i 2012. Belsutningen om at regulere på ny kommer af, at erhvervsdrivende omkring Strøget har klaget over, at cykeltaxaerne fylder for meget. Bassan fortæller, at cykeltaxaernes indkomst primært kommer fra turister og folk, der går i byen.
Én chauffør per cykel
Gili Bassan tror, at zoneinddelingen vil få store konsekvenser.
-Der måske 500 mennesker, der kommer til at miste sit job, vurderer han.
Lige nu kan én cykeltaxa give arbejde til adskillige chauffører i løbet af en turistsæson, fordi chaufførerne deles om cyklen. Men fra 1. april vil kommunen kun give 50 chauffører licenser til at køre i Indre By – altså én chauffør per tilladt cykeltaxa i centrum. Licenserne til Indre By vil blive uddelt efter først-til-mølle-princippet. Er man ikke blandt de første 50, kan man kun få lov til at køre i blå zone. Og det betyder altså, ifølge Bassan, at alle som ikke når at få en tilladelse til Indre By i praksis vil blive arbejdsløse.
Læs også: Københavnske cykeltaxaer skal reguleres
Fakta om zoneinddelingen
- Københavns cykeltaxaer inddeles i rød og blå zone
- Rød zone indbefatter Strøget, gågaderne i Indre By, området ved Tivoli og Langelinie
- Der vil blive givet 50 licenser til rød zone
Kilde: Teknik- og Miljøudvalget, Københavns Kommune
Anders Hess Ahrensbach er opmærksom på Bassans bekymring omkring mistede arbejdspladser. Men han mener ikke, at det er noget, kommunen kan tage højde for.
-Det er egentlig ikke noget, vi tager hensyn til. Vores interesse er, at vi kan forene flere forskellige former for liv på byens veje og pladser.
Gili Bassan mener, at kommunen burde give flere tilladelser til Indre By. De kunne så lade det være op til firmaer som hans eget at kontrollere, at der ikke er mere end 50 cykeltaxaer igang på samme tid.
-De burde give licenser til firmaer. Så havde vi X antal licenser, som vi kunne give ud af. Hvis du har et taxafirma, så har du for eksempel 15 vogne, men det er jo ikke de samme chauffører, der kører de 15 vogne.