Flade rundkørsler bringer cyklister i fare

Det er fristende at køre lige over i minirundkørslen i krydset mellem Ørnevej og Mågevej. Foto: Nina Bram
Det er fristende at køre lige over i minirundkørslen i krydset mellem Ørnevej og Mågevej i Nordvestkvarteret i København.
Foto: Nina Bram

Der er flade rundkørsler på Ørnevej i Københavns Nordvestkvarter, og det giver udfordringer. For hvor de almindelige høje rundkørsler med træer eller skulpturer i midten tvinger trafikanterne til at køre rundt om, så lader de flade minirundkørsler bilister og cyklister køre direkte lige over.

Det oplever beboer på Ørnevej, Bodil Bjelke Andersen på 38 år, der især henviser til minirundkørslen mellem Mågevej og Ørnevej:

– Jeg skal af den 3. afkørsel hver dag, og her er der mange, der kører lige over, siger Bodil Bjelke Andersen.

Flere uheld for cyklisterne

De flade rundkørsler kaldes også for ‘minirundkørsler’. De er blevet anlagt, fordi trafikanterne generelt har svært ved at overholde deres vigepligt på mindre villaveje.

Det forklarer Fagkoordinator i Trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, Winnie Hansen. Minirundkørslerne er lavet for at få bilisterne til at køre langsommere. Når der er en minirundkørsel, betyder det nemlig, at der er ubetinget vigepligt på alle de veje, trafikanterne kommer fra. Winnie Hansen nærer dog en vis skepsis for, hvorvidt minirundkørslerne har haft den ønskede effekt:

– Analyser viser, at der sker lidt flere ulykker og lidt færre personskader, der hvor man har anlagt minirundkørsler. De har dog ikke helt den sikkerhedsmæssige effekt, som man havde håbet på, når man ser på cyklistulykker. Man har fået flere cyklistulykker, der hvor der er anlagt minirundkørsler, forklarer Winnie Hansen.

Samtidig skal man  passe på med at sammenligne med almindelige rundkørsler, som dem man ser i de åbne landskaber, forklarer Winnie Hansen og fortsætter:

– Minirundkørsler er ofte lavet i områder, hvor der ikke er sket nogle ulykker. Det handlede mere om at skærpe folks forståelse for højrevigepligt og få hastigheden ned, uddyber hun.

Læs også: Forbedring af rundkørsler og vejkryds skal skabe større sikkerhed

Cyklister er også ansvarlige

Hver dag cykler Bodil Bjelke Andersen op ad Ørnevej, og selvom hun ikke er decideret utryg ved at cykle der, kan hun godt finde på at vælge en anden vej. Særligt når hun har sønnen Pelle på to år bagpå:

– Nogle gange, når jeg cykler med Pelle, så vælger jeg en anden vej. Især når det er myldretidstrafik, og der kommer mange biler, fortæller Bodil Bjelke Andersen.

Dette er især pga. minirundkørslen mellem Mågevej og Ørnevej, hvor Bodil Bjelke Andersen flere gange har oplevet, at bilerne og motorcyklisterne ikke stopper for at kigge efter cyklisterne. Dog har cyklisterne også en andel i overtrædelserne:

– Jeg tror, man som bilist bliver fristet til at tænke, at når nu de fleste cyklister alligevel kører lige over, så kan jeg også tage et short-cut, vurderer Bodil Bjelke Andersen.

Læs også: Flere ældre i trafikken betyder flere rundkørsler

Svarer til at køre venstre om

Hos Syd- og Sønderjyllands Politi forklarer Henning Jensen, at det er ulovligt at køre tværs over en rundkørsel, uanset hvor flad den er. For kommer man til en rundkørsel, så skal man køre rundt om. Og gør man ikke det, får man en bøde, som bliver vurderet i den konkrete situation.

– Man kan sammenligne med at køre venstre om, som vil give en bøde på 2000 kroner plus et klip i kørekortet. Du kører jo mod færdselsretningen, siger Henning Jensen.