Danmarks travleste bus 5A skal nu opgraderes, så den bliver fem meter længere og dermed får plads til flere passagerer. Den får flere døre, som passagerne selv kan åbne ved blot at trykke på stopknappen, ligesom man kender det fra S-togene. Den kører allerede nu cirka hver 5. minut, men skal til at køre endnu hyppigere og skal dertil have sin helt egen busbane.
Derudover dropper Movia det traditionelle karakteristiske røde del af buslooket, som nu bliver turkis.
Forandringen skal ske, fordi busselskabet Movia siden 2011 har oplevet et fald i det generelle passagerantal på omtrent 3 pct i 2012 og 2013.
I Movias Trafikplan 2013 fremgår det, at selskabet igennem en række initiativer ønsker at vende den negative udvikling til en gennemsnitlig passagervækst på 2,8 procent om året. Ligeledes fremgår det, at man ønsker at reducere CO2-udledningen med mindst 35 procent fra 2008 til 2020.
Med den plan har Movia startet et udviklingsprojekt kaldet +Way-standard i samarbejde med Region Hovedstaden og Tårnby Kommune, Herlev Kommune og Københavns Kommune. Projektet handler om, at man med inspiration fra andre storbyer, herunder Paris, Nantes og Toronto, skaber et mere miljøvenligt, effektivt og komfortabelt bussystem på linje 5A-strækningen.
De fremtidige busser kaldes +Way-busser og skal være mere miljøvenlige end de nuværende 5A-busser. Artiklen fortsætter under billedet.
Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen forklarer tankerne bag det nye koncept på denne måde:
– Det nye design markerer en styrkelse af busbetjeningen, der gør det hurtigere og lettere at køre med bus – også i myldretiden. Vi håber, at rigtig mange vil tage godt imod både de nye farver, som vi tester nu, og det nye trafiktilbud, når det bliver klar i april 2017, siger hun i en pressemeddelelse fra 29. oktober.
130 millioner kroner kostede ny +way strækning på fire kilometer
Allerede i 2014 påbegyndte arbejdet med en ny +way infrastruktur på busstrækningen kaldet Nørre Campus. Strækningen er 4 km lang og kostede 130 mio. kroner at etablere. Ifølge Movias egne beregninger kan anlægsudgifterne tjenes ind på under 10 år, da de forventer øgede indtægter fra en passagervækst på mindst 5 procent, samtidigt med at linjen forventes at give besparelse på 15,2 mio. kroner om året.
Udover at være en god økonomisk investerring forventes +Way-busserne også at have en række miljøfordele.
Klik på den nedenstående grafik og se, hvad de nye +Way-busser kan. Artiklen fortsætter under grafikken.
Ifølge Niels Melchior Jensen, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, er der en simpel forklaring på, hvorfor man ønsker at indføre det nye buskoncept.
– Det handler jo grundlæggende om, at man vil mindske rejsetiden, så busserne kommer hurtigst muligt frem. Hertil ønsker man også at gøre stoppestederne mere bekvemmelige for brugerne, siger han.
Udover at skulle tiltrække flere passagere til den kollektive trafik med de nye +Way-busser, lyder formålet ifølge Movias egen konceptbeskrivelse, at passagerne skal opleve, ”at de kommer hurtigt og behageligt frem uden forsinkelser på grund af trængsel”.
Det lyder helt fornuftigt, hvis du spørger bus-passageren Zacharias Dyrborg, der generelt ikke holder af at tage bus 5A, men alligevel ofte tager den over Nørrebro til og fra arbejde.
– Jeg synes generelt, at bussen er meget fyldt, så det er svært at komme til at sidde ned eller have sine ting med. For det meste er det på strækningen over Nørrebrogade hurtigere, at køre på cykel end køre med 5A, især i myldretiden, hvor man tit kan overhale 5A-busserne på cykel, siger han og tilføjer:
– Jeg tror, at jeg ville tage linje 5A oftere, hvis det gik hurtigere end at cykle. Så kunne jeg retfærdiggøre over for mig selv at tage bussen mere, fortæller Zacharias Dyrborg, der arbejder som ekspedient i en bager.
Læs også: Bus 18 passagerer glæder sig til flere busafgange
Trafikforskeren Niels Melchior Jensen peger på, at de fleste internationale brugerundersøgelser af offentlig transport fokuser meget på rejsetid og komfort.
– Det er jo noget, man arbejder med i en række større byer i hele verden. Man vil øge fremkommeligheden for busserne, fordi mange brugerundersøgelser lægger særlig vægt på rejsetiden og på komfort, der bl.a. handler om selve ud og indstigningen i busserne, siger han.
Han fortæller, at man i bl.a. London hele tiden arbejder på at forbedre busserne og fremkommeligheden, bl.a. ved at skabe flere busbaner.
Netop kortere rejsetid og bedre komfort er passageren Zacharias Dyrborg også optaget af. Derfor synes han faktisk, at +Way konceptet lyder lovende, hvis det bliver til noget.
– Det lyder umiddelbart som rigtig god idé, fordi 5A er den travleste buslinje i Danmark, hvilket man godt kan mærke. Hvis man kunne få flere busser til at køre på strækningen og måske også længere busser, så tror jeg, at det kunne gøre oplevelsen en del bedre. Så ville man slippe for at blive fuldstændig svedig af at stå i de tætpakkede busser, siger han.
I september 2014 blev den første +Way-infrastruktur fra Hans Knudsens Plads til Nørreport via Nørre Campus indviet. Se videoen nedenfor, der forklarer +Way-konceptet.