– Jeg synes virkelig, det er dumt, at man ikke venter, fastslår Hans Peter Beck fra Liberal Alliance om vedtagelsen af de nye letbaneplaner i Aalborg.
Byrådet i Aalborg Kommune vedtog letbaneprojektet i begyndelsen af september. Hans Peter Beck stemte som det eneste byrådsmedlem imod letbanen.
– Min anke imod letbanen er, at man har besluttet at vedtage projektet, inden man har gennemført en VVM-redegørelse, fortæller det skeptiske byrådsmedlem.
Den såkaldte VVM-redegørelse er en undersøgelse af letbanens påvirkning på det aalborgensiske bymiljø. Redegørelsen forventes først klar i løbet af foråret 2015, og Hans Peter Beck er bekymret for, hvordan letbanen vil påvirke forretningslivet:
– Jeg tror, at det kommer til at give problemer for butikkerne i midtbyen, at man må nedlægge en masse parkeringspladser. Jeg tror stadig folk vil have en interesse i at kunne tage bilen ind til byen, fortæller Hans Peter Beck.
Letbane på finansloven
Venstremanden Mads Duedahl, der er rådmand for Sundheds- og Kulturudvalget i Aalborg, indrømmer, at det ville være optimalt at have en VVM-redegørelse klar:
– Det ville være den naturlige proces, men vi kan ikke vente. Hvis letbaneprojektet nogensinde skal blive en realitet, er vi nødt til at fremlægge det for Folketinget nu. Vi kan ikke finansiere letbanen uden, at den kommer med i finansloven, forklarer Mads Duedahl.
Både i Odense, Aarhus og København har lignende projekter opnået medfinansiering fra staten de seneste år. Derfor mener Mads Duedahl, at timingen er rigtig netop nu:
– Det er nu, der er villighed til at investere i skinnebårne transportmidler. Det ville være tåbeligt at udsætte og misse muligheden for at komme med i finansloven, siger han.
For dyr til Aalborg
Letbanen forventes at koste 2,4 milliarder kroner, og de nordjyske politikkere håber, at finansloven vil finansiere cirka halvdelen af udgifterne. Det er mange penge, når byrådet endnu ikke ved nok om letbanens effekt, mener Hans Peter Beck:
”Hvis det var billigt og kunne laves uden at genere den øvrige trafik for meget, ville jeg synes letbanen er en god idé. Men det er vi nødt til at afvente VVM-redegørelsen for at få svar på”, fortæller den enlige nejsiger.
Letbanen skal efter planen være klar til drift i 2021. Letbanen skal gå fra Mølholm i vestbyen over midtbyen til universitetet og det nye supersygehus i Aalborg Øst.
Letbanens rute og stoppesteder kan ses ved at zoome ind på kortet nedenfor: