Åboulevarden i København skal igen leve op til sit navn og byde på vand og grønne områder til de sammenstuvede borgere på Nørrebro. En åben å vil nemlig kunne bruges som en del af klimatilpasningen og holde fremtidens massive regnvandsmængder væk fra overbelastede kloakker, kælderrum og veje. Samtidig vil en å give mere asfaltfri plads i Danmarks tættest befolkede område. Det mener Miljøpunkt Nørrebro og Nørrebro Lokaludvalg, og de får støtte af en ekspert på områdt. Planen var oprindeligt fremme i 2006, men blev dengang droppet på grund af for meget trafik i byen. Hvis betalingsringen kan flytte nogle af bilerne ud af bymidten, kan en ny å gennem byen igen blive et realistisk projekt.
Blåt og grønt til Nørrebro
»Man skal tænke det blå og det grønne ind i en skybrudsplan, og vi mener, området trænger til et løft,« siger Ove Larsen, der er projektleder ved den lokale organisation Miljøpunkt Nørrebro.
Han pointerer, at Nørrebro var et af de områder, der blev hårdest ramt under sommerens skybrud og at bydelen generelt mangler grønne områder. Både for at gavne indbyggernes sundhed og for at slippe af med de ekstra vandmængder, som klimaforandringerne kommer til at medføre.
»En Københavner har i gennemsnit 42 kvadratmeter grønt i sin bydel, mens en Nørrbroborger kun har 6. Vi ser gerne, at gevinsten ved en betalingsring blev brugt til blandt andet at åbne åen,« siger Ove Larsen.
Marina Bergen Jensen er professor ved Københavns Universitets biovidenskabelige fakultet. Hun ansat ved Afdeling for Parker Og Urbane Landskaber og mener, at forslaget er spændende.
»Det vil være meget svært at regne ud, hvor meget det vil koste, for man skal inkludere hvor stort et løft det kan give området. Tilsvarende er det også meget vanskeligt, at finde ud af hvor store fremtidens kloakker skal være for at håndtere fremtidens regnmængder. En ting er sikkert, skybrud som vi har set dem de seneste år, kan vanskeligt håndteres via kloakker. Det vil være et godt langsigtet mål, og jeg støtter en undersøgelse af mulighederne,« siger Marina Bergen Jensen.
Gode erfaringer i Aarhus
Marina Bergen Jensen mener, at man kan sammenligne ideen med åbningen af åen i Aarhus. Der gravede man også en stærkt trafikeret vej op, og mange var imod det dyre projekt inden det gik i gang. I dag er Åboulevarden i Aarhus en levende gade med restaurationer på begge sider af den åbne å.
»Det var dyrt, men det har givet området et fantastisk løft. Jeg tror det er meget svært at finde en aarhusianer, der er utilfreds med åen i dag,« siger Jørgen Krogh, der er pressechef i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
Klimatilpasningerne var ikke så aktuelle da man begyndte på projektet i Aarhus, men i dag har man installeret en sluse, der kan regulere vandstanden. Det betyder, at åen er blevet en del af Aarhus’ klimatilpasningsplan.
Københavns Kommune har planlagt at åbne Grøndalsåen i det nordvestlige København, men der er endnu ingen konkrete planer for Åboulevarden.