Det kræver lærere med den rette indsigt, hvis danske folkeskoleelever skal forstå, hvad der er op og ned i den verserende klimadebat.
I dag er det kun en brøkdel af de eksisterende lærere, der har nok forstand på klimaforandringer til at kunne undervise eleverne, men det skal snart være slut.
Det mener én af de klimaengagerede lærestuderende, der forleden deltog i den internationale klimastrejke.
Læs også: Radio: Gymnasieelever i klimastrejke: Vi strejker selvom vi får fravær
– Lige nu er det kun studerende, der tager fag som naturteknik og geografi, der bliver undervist i klimaet. Det skaber jo en enormt lille andel af nyuddannede lærere, som formår at undervise eleverne i klimaet, siger Emilie Dalgaard Schrøder, der er lærerstuderende på Læreruddannelsen på Nyelandsvej.
Strejker for en grønnere undervisning
For at formidle dette budskab har Emilie Dalgaard Schrøder sammen med sine medstuderende deltaget i klimastrejken for at vise, at de tager klimaet og undervisningen i emnet alvorligt. Strejken skal hjælpe til at få en grønnere dagsorden i undervisningen.
– Ønskescenariet for os er, at vi får klimaet skrevet ind som en fast del af studieordningen. Det skal ikke kun være i geografi, men som en fast del af alle undervisningsforløb eller som et valgfrit fag for alle lærerstuderende, siger Emilie Dalgaard Schrøder.
Undervisning i klima, mener institutchef for læreruddannelsen på Campus Carlsberg, Lis Madsen, ligeledes er en god ide.
– Klimaudfordringen og den globale klimasituation er bestemt vigtige temaer. Det er derfor noget, der er vigtigt at drøfte, og jeg har også selv tænkt på, hvordan man i højere grad kan klæde de studerende bedre på til, at de kan varetage de mere almendannende opgaver, siger Lis Madsen.
Læs også: RUC-studerende strejker for klimaet
Det er ikke direkte uddannelsesstederne, som f.eks. læreruddannelsen på Campus Carlsberg, der bestemmer indholdet af uddannelsen. Alligevel vil Lis Madsen dog slå et slag for, at klima bliver en større del af undervisningen på læreruddannelsen.
– Vi vil se på, hvordan vi inden for bekendtgørelsens rammer kan rumme klimaudfordringerne, siger Lis Madsen.
Danske Skoleelever: Allerede fokus på klima
Emilie Dalgaard Schrøder og hendes medstuderende vil kæmpe for at få klima på folkeskoleelevernes skoleskema, så eleverne kan tage klimaproblemerne mere alvorligt.
– Hvis det bliver en fast del af deres undervisning, vil eleverne bedre kunne forstå alvoren af klimaproblemet, siger Emilie Dalgaard Schrøder.
Hvis man spørger folkeskoleeleverne selv, deler de dog ikke samme behov for at få klimaet som en fast del af deres skoleskema.
– Hvis de lærerstuderende har et behov, så er det jo fint, hvis de kan få mere undervisning i det, men jeg mener egentlig ikke, at det er et behov, vi skoleelever har. Der er allerede meget fokus på klima i klasselokalerne, siger formanden for Danske Skoleelever, Sarah Gruszow Bærentzen.
Netavisen har kontaktet Uddannelses- og Forskningsministeriet, men da de er i gang med en større undersøgelse af evaluering af læreruddannelserne, ønsker de på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig.
Sådan gjorde vi: Ideen til artiklen opstod, da journalisten kontaktede Emilie Dalgaard Schrøder, der var med til at planlægge klimastrejken for Læreruddannelsen på Nyelandsvej. Der er foretaget telefoninterviews med alle kilder.