Langtidsparkerede veteranbiler får lov til at blive – indtil videre

I parkeringskælderen ved Langelands Plads i Frederiksberg holder der flere opmagasinerede veteranbiler. Foto: Helena Luxhøj.
I parkeringskælderen ved Langelands Plads i Frederiksberg holder der flere opmagasinerede veteranbiler. Foto: Helena Luxhøj.

Veteranbiler og motorcykler kan fortsat stå lunt og tørt i Frederiksberg Kommunes parkeringskældre. Det er den umiddelbare melding, som kommunens forvaltning i dag har offentliggjort i en dagsorden.

Opgørelsen kommer i kølvandet på, at flere Frederiksberg-borgere har oplevet ikke at kunne parkere sin bil i parkeringskældere rundt omkring i kommunen, da pladserne er optaget af veteranbiler og motorcykler.

Det skriver FrederiksbergLIV og B.T.

I dagsordenen vurderer forvaltningen dog, at veteranbilerne ikke optager særlig plads i kommunens parkeringskældre:

– Det er forvaltningens vurdering, at antallet af langtidsparkerede biler ikke udgør en væsentlig del af det samlede antal parkerede biler i parkeringskældrene, men at langtidsparkering i lyset af de relativt høje belægningsgrader i parkeringskældrene, kan forekomme urimelig, lyder det blandt andet i opgørelsen.

Det betyder dog ikke, at der ikke skal findes en løsning på problematikken. Det mener Jan E. Jørgensen (V), rådmand og formand for By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune.

– Selvom det rent objektivt ikke er et kæmpe problem, oplever flere, at det er irriterende, at veteranbilerne optager plads, og det skal vi imødekomme. Det, at vi bygger parkeringskældre, der har til formål at afhjælpe nogle lokale parkeringsbelastninger, og som så fyldes op med veteranbiler hele vinterhalvåret, går ikke, siger han.

Skaber undren

For at danne sig et overblik over omfanget af opmagasinerede veteranbiler og motorcykler har forvaltningen i vintermånederne mellem 2020/2021 og 2021/2022 foretaget en manuel optælling i parkeringskældrene på Langelands Plads, Sylows Allé, Falkoner Plads og Henrik Steffens Vej.

Læs også: Parkering er øretævernes holdeplads i den historiske bymidte

Her melder forvaltningen, at der mellem november 2021 og februar i år har stået i gennemsnit 42 veteranbiler og 56 motorcykler på tværs af de kommunale parkeringskældre. Det er ifølge opgørelsen en stigning på 8 biler og 21 motorcykler sammenlignet med optællingen sidste år.

Ifølge Dorte Stadil, der er formand for Dansk Veteranbil Klub, giver det god mening at opmagasinere sine køretøjer, hvor de står i læ for vind og vejr.

–  Vi har en køresæson, der løber fra den 15. marts til den 15. november. Det vil sige, at du i alle vintermånederne ikke må køre i veteranbiler og motorcykler på gaderne. Derfor opmagasinerer ejerne deres biler og motorcykler specifikke steder, hvor de kan stå tørt og i længere tid ad gangen, siger hun.

I opgørelsen har forvaltningen opsat en række kriterier for, at en veteranbil er langtidsparkeret. De skal blandt andet være tydeligt støvede eller overdækkede. Foto: Helena Luxhøj.

At veteranbilerne holder parkeret i kommunale parkeringskældre, som er åbne for offentligheden, undrer dog formanden.

Parkeringsregler i Frederiksberg Kommune

Er man borger i Frederiksberg Kommune kan man købe et såkaldt beborlicens, der gælder 1 år ad gangen, og som afhænger af køretøjets energiklasse.

Prisen for et beboerlicens er 160 kroner per år for biler i energiklasse A+ – A+++. Beboerlicens for biler i energiklasse A-G koster 290 kroner.

Med licensen er det muligt, at parkere på alle offentlige veje – og parkeringskældre – i kommunen.

Kilde: Frederiksberg Kommune.

– Forsikringsselskaberne kræver faktisk, at bilerne står i aflåste garager eller kælderrum, hvor de ikke er tilgængelige for offentligheden. Så når folk bare kan gå ind fra gaden, kan der jo være en sikkerhedsmæssig risiko. Veteranbilerne og motorcyklerne repræsenterer en værdi – ikke kun i kroner og ører, men også sentimentalt. Man går og pusler om køretøjet og glæder sig til at kunne køre igen til næste sæson, siger Dorte Stadil.

En svær opgave

Forvaltningens opgørelse skal mandag aften drøftes ved et møde i Miljø-, Bynatur- og Mobilitetsudvalget, og det kan vise sig at være en vanskelig opgave.

Ifølge Jan E. Jørgensen ligger der nemlig ikke én oplagt løsning på problematikken.

Læs også: Parkeringsafgift skaber fortsat frustrationer: »Folk er dødnervøse«

– Man kan jo ikke gå ind og diskriminere på området. En bil er en bil. Hvis veteranbilerne ikke står i parkeringskældrene, så står de formentlig på gaden, og der tager de også plads. Vi har også overvejet at sætte prisen op for beboerlicensen på bil nummer 2, men det kan gå udover borgere, der brugere 2 biler til dagligt. Så det er vanskeligt at finde en løsning på, siger han.

Ifølge formanden er der imidlertid flere løsningsforslag, som tages op i udvalgsmødet.

– Vi arbejder med forskellige løsninger, og vi har lavet forskellige forslag, som vi har fremsat forvaltningen. Det diskuterer vi på mødet i aften.

Sådan gjorde vi: Idéen til historien opstod gennem et tweet på borgmester Michael Vindfeldts (S) profil, hvor en borger ønskede afklaring på problematikken ved veteranbiler, der fylder i parkeringskældre. Dernæst blev Jan E. Jørgensen (V) kontaktet, da han er formand for By- og Miljøudvalget, som kunne fortælle, at der i dag var kommet en opgørelse på området fra forvaltningen.