Letbanen volder flere problemer i Lyngby: »Jeg blev træt, og solgte min lejlighed«

Hovedgaden i Lyngby, der har været meget præget af afspærringer og vejarbejde i forbindelse med letbanebyggeriet
Foto: Nikolaj Thusing Mohar

Lyngby-Taarbæk Kommune har de seneste år været centrum for et omfattende vejarbejde, mens letbanen, skinne for skinne, er blevet anlagt. Letbanen skal reducere trafikbelastningen, men for flere lokale i Lyngby-Taarbæk Kommune har den skabt store problemer i hverdagen.

Uforudsigelige vejspærringer har været en del af dagligdagen for de beboere, som har boet omkring Lyngby bymidte.

– En af de vigtigste grunde til, at jeg valgte at sælge, var, at jeg ville væk fra den her krigszone. Jeg er træt af at skulle kæmpe mig vej ud og ind hver dag, siger Christian Strarup, der har boet i sin lejlighed siden 2016

En krigszone

For Christian Strarup, tidligere beboer i Lyngby-Taarbæk Kommune, blev situationen til sidst for uholdbar. Han har særligt oplevet problemer med omfattende vejarbejde omkring Engelsborgvej, Christian x`s Allé, området omkring stationen og området ved Lyngby Hovedgade. Daglige og simple gøremål, som at handle ind, har i perioder været udfordrende.

– Førhen var det relativt nemt for mig at komme fra mit hjem og over til Lyngby Centeret, men på grund af letbanebyggeriet har jeg måtte køre et andet sted hen og handle. Det har simpelthen været så besværligt at komme til Lyngby Centeret, fortæller Christian Strarup.

Læs også: Letbanebyggeri gør livet surt for butikkerne: Skræmmer kunderne væk

Hovedstadens Letbane er det selskab, der har til opgave at bygge og drive letbanen. Selskabet er ejet og drevet af alle de kommuner, letbanen skal køre igennem. Hovedstadens Letbane har valgt at besvare kritikken i et skriftligt svar til avisen.

– Vi er selvfølgelig kede af, at en borger føler sig generet af byggeriet, skriver Henrik Bendsen, projektdirektør i Hovedstadens Letbane.

Henrik Bendsen forklarer, at det er umuligt, at undgå støj i perioder på et anlægsprojekt af den størrelse, som Letbanen har. Han erkender, at byggeriet kan være generende, når det fylder sådan i gadebilledet.

Læs også: Letbaner er blevet hotte i byudviklingen

Tæt samarbejde med kommunen

Henrik Bendsen, projektdirektør i Hovedstadens Letbane forklarer, at de under hele projektet har haft et tæt samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune om planlægningen af arbejdet.

– Vi har også informeret naboer løbende f.eks. i forbindelse med ændringer i trafikken eller opstart af arbejde i deres område, så man som nabo har mulighed for at tilrettelægge sin hverdag. Det er sket via digitale nyhedsbreve og fysiske opslag på døre og i postkasser.

For Christian Strarup, som nu er fraflyttet sin lejlighed i Lyngby-Taarbæk Kommune, har skiltningen og informationerne om trafikken i det centrale Lyngby »stort set været ikke eksisterende«. Veje har været afspærret, og det har skabt store trafikpropper på små veje. Ifølge Christian Strarup har det værste været, at der ikke er blevet varslet, eller ifølge ham, givet tilstrækkelig information om de store trafikale beslutninger.

– Nogle gange har jeg oplevet, at en tur på arbejde, der normalt tager 12 minutter, tager 45-50 minutter, og det er ikke noget, jeg har været forberedt på, fortæller Christian Strarup.

Her kan du se en status over letbanebyggeriet: Oversigt over letbanebygggeriet

Fakta om letbanebyggeriet:

Planlægningen af byggeriet havde sin spæde start i 2011

Letbanen er udskudt til at stå helt færdig i 2026

Det samlede anlægsbudget for letbanen er 9,3 mia.kr. (i 2023-priser)

Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj

Letbanen får i alt 29 stationer og forbinder 11 kommuner

Kilde: Hovedstaden Letbane

Hovedstadens Letbane oplyser, at letbanen i Lyngby forventes at være færdig i løbet af sommeren 2025. Efter vil der være testperiode, hvor systemer og tog testes, og det sker frem til åbningen i sommeren 2026.

Der er ikke givet støjkompensation eller blevet genhuset nogen i forbindelse med letbanebyggeriet.

– Årsagen er, at vi ikke har lovhjemmel til det. Dog er der givet aflastning i nogle perioder, bl.a. i forbindelse med ombygning af Lyngby St., hvor der var en længere periode med støjende arbejde om natten, skriver Henrik Bendsen, projektdirektør i Hovedstadens Letbane.

Sådan gjorde vi: Journalisten blev på Facebook gjort opmærksom på flere borgers frustrationer over letbanebyggeriet. En borger er blevet interviewet telefonisk. Journalisten har forsøgt at kontakte flere ejerforeninger omkring Lyngby Centrum, men har ikke hørt tilbage fra dem. Hovedstadens Letbane er blevet forelagt kritikken, og har svaret i form af et skriftligt svar. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.