Lolland: Nye pakkepriser skaber uro – Øboere frygter for adgangen til medicin

Flere øboere er bekymrede for, hvordan de får deres medicin, når Lollands nye færgestrategi træder i kraft 1. januar næste år. Foto: Pixabay

Lolland Kommune har vedtaget en ny færgestrategi, som ændrer priserne for at sende pakker med færgen til Fejø, Femø og Askø. Fra 1. januar 2026 vil det koste 40 kroner, hver gang en pakke bliver sendt til øerne. Det gælder også medicin, som indtil nu har været gratis at få leveret.

De nye pakkepriser har skabt stor bekymring blandt øboerne, fordi mange er afhængige af livsvigtig medicin. Samtidig er det endnu uklart, hvem der skal betale gebyret, og hvordan ordningen med udlevering af medicin skal fungere fremover.

Usikkerheden rammer især Fejøs købmand, Henrik Hesselbjerg, som i dag står for at modtage og uddele medicin til en stor del af øens ældre beboere.

-Den pris, der står på pakken, er den pris, vi bliver faktureret. Hvis jeg skal betale 40 kroner hver gang en kasse medicin bliver sendt over til øen, løber det hurtigt op i mange penge om året. I Danmark må man ikke tjene på medicin, så for mig vil medicinen kun være en udgift, siger købmanden.

Om færgestrategien
De nye takster på pakker, indgår i en ny færgestrategi, som træder i kraft 1. januar 2026.
Færgestrategien har medført en lang række ændringer for færgedriften til tre småøer nord for Lolland – Fejø, Femø og Askø. Ændringer indebærer blandt andet:
– Prisstigninger på billetpriser, så det bliver dobbelt så dyrt at sejle med færgen
– Nedskæringer i færgeafgange, så færgerne sejler mindre
– Et nyt bookingsystem
Færgestrategien har været kritiseret og der har været stillet flere borgerforslag, nedstemt af byrådet.

Medicin ordning truet

På Fejø spiller købmanden en central rolle i øens medicinudlevering. Han modtager øboernes receptpligtige medicin sammen med butikkens almindelige varer, og sørger for, at den bliver delt ud til de borgere, der har brug for den.

Mange af øens ældre er afhængige af ordningen, og i nogle tilfælde kører købmanden selv ud med medicinen til dem, der ikke kan hente den i butikken. Betalingen bliver typisk klaret gennem hjemmeplejen eller pårørende.

Med de nye pakkepriser er det dog blevet usikkert, om ordningen kan fortsætte. Henrik Hesselbjerg står nu i et dilemma, fordi han hverken må tjene på medicinen eller kan bære de ekstra udgifter.

-De mennesker har ingen mulighed for selv at hente deres medicin, hvis jeg af økonomiske grunde må stoppe. Der skal meget til, før jeg gør det, men jeg er nødt til at forholde mig til udgifterne, siger han.

Ifølge købmanden vil de nye priser betyde en årlig ekstraregning på over ti tusind kroner, og det er mange penge for en lille ø-købmand. Det gør ham bekymret for, om han fortsat kan hjælpe borgerne, som han gør i dag.

Rikke Hamfeldt, chefkonsulent Ældre Sagen og ansvarlig for det sundhedspolitiske område, udtrykker også bekymring over situationen, da hun hører om øboernes uro over de nye pakkepriser.

-Der er i forvejen mange mennesker i Danmark, der har svært ved at betale deres medicin. Så det er klart, det giver en stor ulighed i sundhed, hvis patienter på øerne, får svært ved at få deres medicin.

Bekymring på øerne

På Fejø bor der omkring 448 mennesker, og mange af dem har behov for medicin, blandt andet insulin. Henrik Hesselbjerg fortæller, at der hver uge bliver leveret receptpligtig medicin for mellem 15.000 og 27.000 kroner til øen.

– Medicin skal være lige for alle mennesker i Danmark. Det er en samfundsopgave at sørge for, at man kan få leveret medicinen til den samme pris på øen, som man kan på fastlandet, siger købmanden.

De kommende pakkepriser vækker også bekymring på de andre øer. Jørgen Hansen fra Femø deler mange af de samme frustrationer som købmanden på Fejø. Øen er noget mindre, med cirka 110 øboere.

– Det påvirker også os på Femø, det er jo fuldstændig tosset, at man har lavet de opkrævninger på pakker.

Læs også: Lolland Kommune: Historiske borgerforslag afvist af byrådet uden debat

Hvem har ansvaret?

En af de ting, der undrer købmanden, er, at kommunen ikke har indført en bagatelgrænse for pakkevægt. Flere andre småøer i Danmark har sådanne ordninger, hvor pakker under eksempelvis 20 kilo ikke bliver pålagt gebyr. Hvis Lolland Kommune indførte noget lignende, ville medicinpakkerne typisk være undtaget.

Indtil videre er det dog uklart, hvordan medicinsituationen skal løses, når de nye takster træder i kraft.

Rikke Hamfeldt fra Ældre Sagen mener, at hvis det er kommunen, der har indført ordningen, må de også sikre en løsning for medicinudleveringen.

-Det kan være en bagatelgrænse for pakkegebyret eller et udleveringssted med et fast maksbeløb. Så det kan vi kun opfordre til, at man finder en løsning på, så borgerne på øerne kan få deres medicin, og til en fair pris, siger hun.

Henrik Hesselbjerg fortæller, at han for flere måneder siden forsøgte at kontakte både havnechefen i Nakskov og overfartslederen for Lolland Færgefart for at gøre opmærksom på problemet. Ingen af dem vendte tilbage.

– Det er en skandale, at Lolland kommune ikke engang gide gå ind i en dialog med mig omkring det, siger Købmanden.

NetAvisen har forsøgt at få kommentarer fra både Jørgen Buhl, havnechef i Nakskov, og chefskipper Peter Krüger. Jørgen Buhl sagde i telefonen, at han ikke havde nogen kommentarer, mens vi ikke kunne få kontakt til Peter Krüger.

NetAvisen har også spurgt Tine Vinther Clausen (V), gruppeformand for Lolland Byråd og en af de politikere, der har været med til at vedtage den nye færgestrategi, hvordan kommunen vil sikre, at øboerne fortsat får deres medicin.

“Jeg har spurgt administrationen, og jeg lytter mig til, at det er kommunens opgave at sikre, at medicinen kommer frem, og at det allerede sker i praksis uden politisk indblanding,” skriver Tine Vinther Clausen i et mailsvar.

Alligevel står det fortsat uklart, hvem der konkret har ansvaret for at finde en praktisk løsning, og hvordan medicinen fremover skal leveres til en fair pris. Den manglende afklaring skaber stor bekymring og uvished blandt øboerne, som har brug for medicinen for at kunne klare hverdagen.

Vi er en gruppe journaliststuderende, der var i praktik på Folketidende i uge 45. På den første dag fortalte en journalist,  om utilfredshed med en ny færgestrategi på småøerne. Min medstuderende og jeg læste op på færgestrategien, og dagen efter tog vi til Fejø uden nogen aftaler, men det var nemt at få øboerne i tale. Vi talte med flere øboere på parkeringspladsen ved købmanden og havde et længere interview med købmanden, som artiklen bygger på. 

Vi forsøgte at ringe flere gange til Tine Vinther Clausen, da flere af de personer, vi talte med, nævnte hende. Vi sendte derfor en mail, hvor vi i det første svar fik at vide, at “færgestrategien berører meget få”, og at vi i stedet burde fokusere på ældreboliger. Vi sendte en opfølgende mail med mere konkrete spørgsmål om færgestrategien og pakkepriserne.

Vi havde også en telefonsamtale med Jørgen Buhl, som ønskede ikke at udtale sig og afviste at have set mailen fra købmanden. Vi har ikke kunnet finde et telefonnummer til Peter Krüger, men har kontaktet ham via mail uden at få svar.

Leave a Reply

Your email address will not be published.