Nu skal Mærsks fragtskibe udlede mindre CO2, når de fragter Philips containere rundt om i verden. Det ligger i tråd med den tidligere udmelding om, at firmaet vil reducere udledningen af CO2 med 60 pct. i 2020. Reduktionen skal primært ske gennem et mere effektivt forbrug af brændstof.
Deres indsats afhænger af udviklingen for de næste fem år. Hvis markederne ændrer sig, kan brændstofforbruget stige, og så vilCO2-emissionen stigeKåre Press, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd
Det er et vigtig skridt for containerrederiet, fortæller Robbert Jan van Trooijen, chef for Maersk Line i det nordlige Asien.
– Vi er glade for at bidrage til Philips’ ambitiøse mål for at mindske klimaforandringerne, samtidig med, at vi tager vores samarbejde til et nyt niveau ved at inddrage bæredygtige aspekter i vores købsaftaler, siger Robbert Jan van Trooijen i pressemeddelelsen, der oprindeligt er på engelsk.
Fragtskibe skal udlede mindre
Sidste år meddelte Maersk Line, at de vil reducere udledningen af drivhusgasser i 2020 med 60 pct., sammenlignet med niveauet i 2007. Det vil betyde, ifølge Maersk Line, at klimaet i runde tal spares for 200 mio. tons CO2 over hele perioden.
Den nye aftale med Philips cementerer derfor 2020-målet yderligere. I aftalen lyder det, at man vil nå målet gennem et lavere forbrug af brændstof. Det vil man blandt andet gøre ved at optimere skibenes hastighed og sejle langsommere.
CO2-udledningen afhænger af markedet
Hos Det Økologiske Råd ser man positivt på, at Maersk Line har sat et mål for at reducere udledningen af drivhusgasser for fragtskibene. Hvor let, det bliver at indfri, afhænger dog af, hvordan markedet for skibsfart udvikler sig.
– Deres indsats afhænger af udviklingen for de næste fem år. Hvis markederne ændrer sig de næste år kan brændstofforbruget stige, og så vil CO2-udledningen jo stige. Så vil indsatsen være meget ambitiøs, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd.
Han påpeger, at der i øjeblikket er færre ting, der skal fragtes rundt end normalt, og derfor er det muligt at sejle langsommere med skibene og derved spare på brændstoffet. Men hvis der pludselig kommer gang i den internationale skibsfragt, vil man skrue op for bådenes hastighed igen.
To er bedre end én
Som udgangspunkt mener Kåre Press-Kristensen dog, at det er rigtig positivt, at de to firmaer går sammen om at mindske klimapåvirkningerne.
– Det er jo altid spændende, når virksomheder går sammen om en fælles målsætning, for så er der to parter til at holde hinanden op på aftalen. Det er mere effektivt, end hvis det kun er virksomheden selv, siger han.