Dansk Jernbaneforbund: Dørene er farlige når lokomotivføreren bliver alene i toget

Klemmesikringen i regionaltogene er ikke fintfølende nok. Bemærk hånden i døren.  Foto.: Jernbane Tidende

Klemmesikringen i regionaltogene er ikke fintfølende nok. Bemærk hånden i døren.
Foto.: Jernbane Tidende

Sikkerheden vil lide et knæk, hvis ikke teknologien udvikles. Sådan lyder vurderingen fra Dansk Jernbaneforbund, der er bekymret over at DSB vil fjerne store dele af personalet på otte stækninger i Danmark. Allerede fra 15. december vil besparelserne ramme Kystbanen, hvor der i dagtimerne kun vil være en lokomotivfører i toget, men ingen togførere til at gå gennem toget.

I regionaltogene kan du rent faktisk have en voksen hånd siddende i døren, uden at lokomotivføreren får så meget som et lille blink om at noget er galt
Carsten Jokumsen, informationsmedarbejder i Dansk Jernbaneforbund

Blandet and er dørene et stort problem for sikkerheden ifølge Dansk Jernbaneforbunds informationsmedarbejder Carsten Jokumsen. For at sikre at passagerne ikke får fingrene i klemme i dørene, er der installeret såkaldte klemmesikringer, der sørger for at åbne dørene igen, hvis nogen er i klemme. Men problemet er, at klemmesikringerne ikke er særlig veludviklede i regionaltogene. Det er stort sikkerhedsproblem, hvis lokomotivføreren skal overskue hele toget alene når toget skal afsted fra perronen.

– I regionaltogene kan du rent faktisk have en voksen hånd siddende i døren, uden at lokomotivføreren får så meget som et lille blink om at noget er galt, siger Carsten Jokumsen.

Læs også: Minister: Unge uden SU skal ikke have trafikrabat

Samme problem findes ikke i S-togene, hvor klemmesikringen er meget bedre.

– Klemmesikringen i S-togene er så fintfølende, at hvis den møder modstand, bare fra en barnehånd, så vil døren åbne sig igen, så man ikke længere sidder fast, forklarer Carsten Jokumsen.

Dansk Jernbaneforbund afviser ikke at enmandsbetjente tog kan være fremtiden. Sikkerheden skal bare være i orden.

– Det er ikke sådan, at enmandsbetjening ikke kan lade sig gøre, der er bare nogen sikkerhedsmæssige ting, der skal være på plads først, siger Carsten Jokumsen.

Strækninger der er endeligt besluttet

  • Roskilde-Næstved
  • København-Helsingør (Kystbanen) – igangsættes 15. december
  • Aalborg-Frederikshavn – Udskudt pga. sikkerhedsproblemer

Strækninger der ikke er endeligt besluttet

  • København-Ringsted
  • København-Kalundborg
  • København-Nykøbing f.
  • Aarhus-Aalborg
  • Fredericia-Esbjerg
    Kilde: Dansk Jernbaneforbund

Læs også: København risikerer ekstraregning for dyr cykelbro

DSB er ikke bekymret
DSB er dog ikke enig i Dansk Jernbaneforbunds bekymringer. Anette Haugaard, underdirektør i Operativ Service, fortæller i en mail, at sikkerheden ikke vil blive dårligere, når togene bliver enmandsbetjente.

– Der er ikke noget forretningsmæssigt mål, der kan forfølges på bekostning af sikkerhed. Det er fastslået i DSB’s sikkerhedspolitik og det gælder naturligvis også enmandsbetjente strækninger, skriver Anette Haugaard.

Hun påpeger desuden at de planlagte enmandsbetjente strækninger, er aftalt med Dansk Jernbaneforbund.

– Vi kører i dag enmandsbetjent, både i S-tog og f.eks. i regionaltog mellem Esbjerg og Fredericia. De nuværende og planlagte strækninger, der skal være enmandsbetjente, er i øvrigt aftalt med Dansk Jernbaneforbund, slutter Anette Haugaard.

Der er endnu ikke en fastlagt aftale om alle otte strækninger. Dansk Jernbaneforbund er dog overbevist om at DSB vil forsøge at indføre enmandsbetjening efter den nuværende aftale ophører i 2014.

– Efter 2014 har vi ikke indgået en aftale med DSB om, at de ikke kan indføre enmandsbetjening. Som DSB agerer i øjeblikket, er det vores klare overbevisning, at så snart det bliver 1. januar 2015, så bliver der indført enmandsbetjening på de her strækninger, hvis det står til DSB, fortæller Carsten Jokumsen, informationsmedarbejder i Dansk Jernbaneforbund.