Musikken er blevet et fristed for elever med autisme

Furesø Musikskole har erfaret, at musik kan give børn med autisme et sprog, de ikke vidste, de havde.
Foto: xphere.com

Gennem 16 uger har 70 elever med autisme gået til musik to gange om ugen på Lille Værløse Skole.

Det har de gjort som en del af initiativet “Mød Musikken”, der er en del af Kulturministeriets “Grib Engagementet”, hvor flere projekter arbejder med at få børn og unge til at engagere sig i kultur, teater og musik.

“Mød Musikken” består af tilrettelagte solo- og gruppeundervisningsforløb til elever med autisme, der ellers ikke har haft mulighed for at prøve kræfter med musik.

Meget positive resultater
Jes Gram, der er musikskoleleder på Furesø Musikskole og overordnet leder af projektet, er meget positiv over resultaterne af “Mød Musikken”.

– For soloeleverne tror jeg, at de har fundet et fordybelsesrum, hvor de oplever, at de kan udvikle sig. Børnene er meget forskellige. Nogle er normalfungerende, og andre er meget hårdt ramt af autisme, så de nærmest ikke har noget sprog. Pludselig kan de kommunikere gennem musikken, siger Jes Gram.

Ud af de 70 elever har 15 elever fået soloundervisning, og ca. 50 % af soloeleverne har, efter projektets afslutning, valgt at fortsætte på musikskolen, fordi det hjalp dem til at kommunikere på en helt ny måde. Derudover har specialordningen bedt Furesø Musikskole om at oprette et hold, så man kan vidst roligt sige, at projektet er en succes.

Lis Pørksen, der er lærer og afdelingskoordinator i gruppeordningen på Lille Værløse Skole, fortæller at de har set tydelig forandring hos mange af eleverne. Hun pointerer, at eleverne, trods de på papiret alle har samme diagnose, er meget forskellige og har individuelle behov.

Derudover fortæller hun om en 4. klasses elev, der normalt havde svært ved at finde sig tilrette og placere sig selv i undervisningen, hvilket resulterede i, at han ofte kom til at forstyrre, ved bl.a. skrig.

– Man skulle ikke tro, at det var den samme elev, for han var dybt koncentreret og meget kommunikerende. Han kunne huske lange passager på klaveret helt uden ad. Han sad og grinte og havde pludselig et sprog, det var utrolig rørende at se, siger Lis Pørksen.

Hun fortæller yderligere.

– Efter “Mød Musikken” kom ind over, kunne de bare se en tydelig forskel i klassen, og mor og far kunne mærke en forskel derhjemme. De kunne pludselig se en dreng, som kom sindssygt glad tilbage fra musikundervisningen og pludseligt var mere vågen og glad i andre sammenhænge også. Det var ikke kun i musikundervisningen, han blomstrede op. Han var pludselig tilstede, siger hun.

Hvad er autisme?

  • Autisme, også kaldet Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF), er en medfødt udviklingsforstyrrelse, der varer hele livet.
  • Børn med autisme har ofte svært ved at kommunikere med andre børn i blandt andet leg, men også voksne på grund af problemer med sproget.
  • Ofte er personer med autisme meget følsomme overfor indtryk, men kan samtidig være utrolig gode til at fordybe sig i ting, de finder interessante.

Kilde: Psykiatrifonden

Musiklærere ønskede at kunne tackle alle elever
Jes Gram fortæller, at musiklærerene på musikskolen ikke følte sig tilstrækkeligt klædt på til at håndtere elever med udfordringer som autisme. Det blev startskuddet til forsøget med undervisning af elever med autisme.

– Vi havde talt om, om det var muligt for lærerene at få en videreuddannelse, som kunne hjælpe lærerne til at gribe en elevgruppe, som de ellers ikke følte sig klædt ordenligt på til at gribe, siger Jes Gram.

Sådan et kursus fik musikskolen stablet på benene. Musikterapeut Anne Cathrine Hulthin Andersen har i samarbejde med lektor i musikterapi ved Aalborg Universitet Ulla Holck tilrettelagt et  kursusforløb for de ti musikskolelærere, der er involveret i projektet.

Jes Gram fortæller, at musiklærerne var meget nervøse, inden projektet skulle skydes i gang, men at undervisning de havde fået gav dem nogle kvalifikationer til at håndtere eleverne, der havde særlige behov.

– Vi fortsætter, fordi vi kan se, at det har haft en effekt. Det har haft en blivende værdi og er et fuldt bæredygtigt projekt, hvilket er meget positivt, fastslår Jes Gram.

Også Lis Pørksen har kunne mærke, at efteruddannelsen har gjort underværker.

– Jeg har været imponeret over, hvor gode musiklærerne har været. Når de har hele ekspertisen inden for musik, som er nyt og lukket land for eleverne, og de så samtidig er nysgerrige og klædt på til at møde de her elever, har det bare været rigtig fedt, siger hun.

Efteruddannelse kan være løsningen

Jes Gram slår fast, at musikpædagoger selvfølgelig ikke kan sidestilles med musikterapeuter, men pointerer samtidig, at der er mangel på musiklærere med kvalifikationer til at håndtere elever med særlige behov. Han kan se, at det har en effekt at uddanne musiklærere til musikpædagoger.

Selv om musikterapeuter har en helt anden uddannelse og ballast, kan musikpædagog-uddannelsen give musiklærerene de kompetencer, der skal til at gribe elever, der har særligt brug for hjælp. Derfor siger han, at det er bedre, at man når ud til flere elever ved at uddanne alle musikpædagogerne, fordi der ikke er nok musikterapeuter til at kunne nå alle de børn, der har behov for det i Danmark.

Jes Gram fortæller yderligere, at Furesø Musikskole, i samarbejde med Århus Kommune, har udviklet en dybdegående e-publikation, som udkommer om et par uger.

Sådan gjorde vi: Journalisten fik et tip om projektet og kiggede på Furesø Musikskoles hjemmeside, hvor der lå en evaluering af “Mød Musikken”. Herefter tog journalisten kontakt til Jes Gram, musikskolelederen, der også var overordnet leder af projektet. Til slut talte journalisten med Lis Pørksen, der er lærer og afdelingskoordinator i gruppeordningen på Lille Værløse Skole.