»Når vi kører i Danmark, er det frikvarter.« Sådan lyder det iblandt udenlandske lastbilchauffører, når de kører i Danmark. Vognmand og foreningen for Frie Danske Lastbilvognmænd mener, at for lidt politikontrol er en af årsagerne til, at så mange tør overtræde køre- og hviletidsbestemmelserne.
Mangel på kontrol
Carsten Poulsen der er vognmand og dagligt kører lastbil, er rystet over, hvor lidt politiet kontrollerer lastbilchauffører på de danske veje.
»Jeg er lige blevet stoppet her for en måned siden. Men ellers har jeg kørt i otte et halvt år uden at blive stoppet – og jeg kører hver dag på nogle af de mest trafikerede veje imellem Aarhus og Vejle.«
Jens Groot der er kontorleder i foreningen for Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) i Vejle er enig kritikken.
»Vi har råbt højt om kontrol i jeg ved ikke hvor lang tid, og nu har vi fået noget, der ligner det. Men det er kun engang imellem, og så går der tre måneder, før det kommer igen.«
Kontrollerer hver dag
Politikommissær ved Sydsjælland og Lolland-Falster politi Erik Mather mener dog, at der er kontrol nok.
»Der foretages kontrol af lastbiler hver eneste dag. Men vi kender jo godt mange af de danske vognmænd, og vi ved jo nogenlunde, hvem der er de rådne kar, og hvem der har tingene i orden.«
Det krav der findes om, at hver politikreds skal kontrollere 960 køretøjer pr. år, er allerede oversteget hos Færdselspolitiet i Sydsjælland og Lolland-Falster politi.
Politiet kontrollerer til dagligt kun dem, de har mistanke om ikke har rent mel i posen. Men de vognmandsfirmaer som politiet mener har tingene i orden, bliver også kontrolleret engang imellem, når der i perioder er ekstra kontrol.
Carsten Poulsen mener, at politiet mangler elektronisk udstyr og burde tage ved lære af Tyskland, hvor de har de en separat afdeling, der udelukkende beskæftiger sig med lastbilkontrol.
Politikommissær Erik Mather mener, at færdselspolitiet har den teknologi, der skal til, men fordi teknologien ikke når ud på alle afdelinger, går der mere tid på papirarbejde.
»Tyskland er langt bedre kørende på kontrol af tungtvognsområdet, de har langt flere specialafdelinger. Og det er jo klart, at jo flere enheder man har, og jo flere specialister man har, jo større mulighed har man for at lave kontrol.«
I Tyskland har de udstyr, som gør det muligt at udskrive bøden på stedet, men i Danmark skal betjentene tilbage på kontoret for at printe bøden ud, og derefter sende den til chaufføren og vognmandsfirmaet.
Presset af priserne
»Man kan kontrollere noget mere, så der ikke er så mange, der tager chancer. Og den vej op kan man måske påvirke systemet, så man får priserne hævet, og man ikke fristes til at snyde, fordi man skal tjene en vis mængde penge hver dag,« mener Jens Groot fra foreningen for Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL).
Både Jens Groot fra FDL, vognmand Carsten Poulsen og gruppeformand Jørgen Christensen fra 3F Transport og Logistik mener, at mange tager chancer, selvom de risikerer kæmpebøder på 70.000 kroner eller mere, fordi speditions- og transportfirmaerne presser priserne i bund.
Vognmand Carsten Poulsen mener, at mange lastbilchauffører føler sig pressede af vognmandsfirmaerne til at overtræde køre- og hviletidsbestemmelserne og en masse andre regler, fordi de er bange for at miste deres job.
»Godset er der ikke, og priserne er der slet ikke.«
Ifølge gruppeformand Jørgen Christensen fra 3F Transport og Logistik tjener en udenlandsk lastbilchauffør 6000-22.000 kroner om måneden, hvorimod en dansk chauffør tjener mellem 35.000-45.000 kroner om måneden
Faktaboks for køre- og hviletidsbestemmelser:
Køre- og hviletidsreglerne indeholder regler for, hvor lang tid en fører må køre, hvornår der skal holdes pauser og hvil, og hvordan man skal forholde sig i særlige situationer f.eks. ved driftsforstyrrelser og force majeure. Derudover er der regler for betjening af kontrolapparatet og opbevaring af de oplysninger, som kontrolapparatet har registreret, samt regler for udlevering af oplysninger til politiet til kontrol af, om reglerne er blevet overholdt. |
Læs også: Pia Kjærsgaards prioriteringer
Læs også: Flere lastbilchauffører dropper hvil