Hvert år rejser flere tusinde danskere med DSB på tværs af landet, når der skal holdes juleferie. Salget af billetterne er allerede startet, og DSB har fra erfaringer fra sidste år af, startet salget i god tid. ”For mange kunder er det rart at have den tryghed om, at lige den del af julen skal de ikke bekymre sig om” forklarer trafikinformationschef Tony Bispeskov.
Tony Bispeskov fortæller, at hvis man allerede på forhånd ved, hvornår man skal af sted til jul, så vil det være en ide at gå ind og bestille sin billet nu. ”Når vi nærmer os midten af december og frem til den 21., som er den store rejse dag, så bliver der færre og færre pladser,” forklarer Tony Bispeskov.
Han påpeger dog, at man ikke skal være bange for ikke at nå hjem til jul. ”Hvis man vil være helt sikker på at få en plads, skal man bestille i god tid, men det skal dog understreges, at vi har masser af pladser, så man skal ikke være bekymret for ikke at nå hjem til jul. Det skal vi nok sørge for,” siger Tony Bispeskov.
Dårlige oplevelser med pladsbillet
Bjarke Osmundsen, der pendler hjem til jul, har ikke haft de bedste oplevelser med køb af julebilletter, men roser stadig DSB for deres tidlige salg. ”Jeg synes det er fedt, at de allerede nu sælger billetterne, men jeg ved endnu ikke, hvornår jeg præcist rejser hjem, så jeg frygter lidt, at der ikke er flere billetter tilbage når jeg skal bestille, selvom DSB lover det,” fortæller Bjarke, der pendler fra København og hjem til Svendborg.
Den trofaste pendler er lidt skeptisk i forhold til togturen, da han forrige år mistede sin pladsbillet. ”Forrige år bestilte jeg en pladsbillet, men den vogn jeg havde bestilt til kom ikke, så der var endnu færre vogne på toget. Jeg kunne derfor ikke bruge min pladsbillet og endte med at stå op hele vejen”. Den dårlige oplevelse har gjort, at Bjarke sidste år droppede at bestille pladsbillet.
”Vi vil give folk en god start på julen”
Forsinkelser på togafgangene er ikke den start, man vil have på sin juleferie, og det er noget DSB helst vil undgå, fortæller Tony Bispeskov. ”På de travle juledage har vi hos DSB al personale ud til at hjælpe kunderne, som at give en ekstra hånd med at tage kuffert og gaver om bord på toget. Det handler om at give gode råd og vejledning. Vi vil nemlig give folk en god start på julen”.
Fra sidste år har DSB taget erfaring med sig, hvordan de undgår, at der kommer problemer på grund af vejret. De vil i stedet køre med færre tog med flere vogne. ”Det vi hellere vil er, at vi vil fortælle kunderne, at på fredag kommer der til at køre færre tog, men til gengæld vil de tog, der kører, i langt de fleste tilfælde køre som planlagt bare med ekstra vogne. Vi vil hellere love lidt mindre og så være i stand til at holde det,” forklarer Tony Bispeskov.
Vejret spiller en vigtig rolle
Vejret er en vigtig modspiller, når det kommer til forsinkelser og aflyste toggang, når pendlere rejser af sted på juleferie. Derfor opdaterer DSB af erfaring hele tiden vejrsituationens påvirkning af togafgangene. ”Når der bliver noget med vejret, melder vi det selvfølgelig ud i så god tid som muligt, så hvis det skulle gå hen og have indflydelse på afrejsen, så kan man se det på vores hjemmeside,” fortæller Tony Bispeskov.
Læs også