Nye bacheloruddannelser gør unge unikke

Uddannelsesvidenskab, anvendt filosofi og interkulturel markedskommunikation. Det er blot nogle af titlerne på helt nye bacheloruddannelser, som unge har taget imod med åbne arme. 16 ud 28 nye uddannelse i 2009 og 2010 har haft et højere optag end forventet. Populariteten skyldes et generelt større optag de seneste år, men også unges lyst til at være unikke, lyder det fra både ekspert og uddannelsesvejleder.

»For mange unge er valget af uddannelse en måde at skille sig ud på. Der kan nogle af de her nye uddannelser være en måde at skille sig ud på, fordi man får en uddannelse, som er ny, og hvor der ikke en masse konkurrence om at få de pladser, der er,« siger lektor Camilla Hutters fra Center fra Ungdomsforskning, der forsker i unge og uddannelse.

Den opfattelse deler Jan Svendsen, der er studievejleder og souschef for Studievalg København, der hjælper unge med at vælge nye uddannelser:

»Det er en del af deres selvrealiseringsproces, det her med at vælge uddannelse.  Det er en af de vigtige hjørnesten i manges liv, og det er selvfølgelig vigtigt at få valgt noget, som et stykke hen ad vejen adskiller sig fra mængden,« siger han.

Arbejdsløshed fylder meget

Både Camilla Hutters og Jan Svendsen peger også på, at muligheden for at få et arbejde efter uddannelsen, fylder mere og mere hos de unge i disse år, når de vælger uddannelse.

»I Region Hovedstaden kører vi en undersøgelse blandt folkeskolens afgangselever, hvor vi blandt andet spørger til, hvad det er, der betyder noget for dem, når de skal videre i deres liv. Og noget der er ret interessant er, at hver tredje af de her elever sætter kryds ved, at det er vigtig for dem at få en uddannelse, hvor de kan få job bagefter. De tænker mere over sikkerheden, end de har gjort tidligere,« siger Jan Svendsen.

Uden at have spurgt ind til de unges svar, mener Jan Svendsen, at det hænger sammen med den stigende arbejdsløshed. Det bakker Camilla Hutters op omkring:

»Arbejdsløsheden stiger jo rigtig meget og eksplosivt bare her i 2011. Der er faktisk ikke lavet nogen systematiske undersøgelser af i hvilket omfang, det påvirker de unges valg af uddannelse, men man kan sige, at det i hvert fald er begyndt at fylde mere. En af grundene til, at så mange unge har søgt i år, er jo også: hvad er alternativet? Så generelt kan man sige, at øget søgning til videregående uddannelser hænger sammen med både store årgange, men også øget arbejdsløshed.«

Ny uddannelse er nyt brand

Og når arbejdsløsheden er høj, bliver det igen vigtigt at skille sig ud, forklarer Camilla Hutters:

»Det at tage en videregående uddannelse er ikke en garanti om at få et arbejde. Den generation af unge, der er i gang uddannelse nu, kommer til i højere grad at skulle slås om pladserne. Det kan man se på den måde, at der begynder at være mere fokus på, hvordan man kan skille sig ud og få nogle mere unikke kompetencer, der stiller en bedre, når man skal ud og søge arbejde,« siger hun.

Det kan være en af grundene til at nye uddannelser bliver attraktive for de unge, uddyber Camilla Hutters:

»De nye uddannelser har jo ikke nødvendigvis en større arbejdsmarkedsrelevans, bare fordi de hedder noget andet. Det de kan er at lave et nyt brand for den unge i forhold til, når vedkommende skal ud på arbejdsmarkedet.«


Unge kan relatere til anvendt filosofi

Dermed et det også smart at kalde de nye uddannelser noget, de unge kan relatere til, mener Jan Svendsen.

»Det handler jo også lidt om, hvad de kan forbinde noget med. Noget de har i deres liv allerede. Mange har jo stiftet bekendtskab med f.eks. markedsføring. Derfor handler det jo også om, at de ord, der knyttes på de her nye uddannelser, skal de unge kunne genkende. Det er jo det man ser. Ord som ’anvendt filosofi’ eller ’anvendt matematik’ er der mange der gerne vil have, fordi de forbinder det med noget,« siger han.

Det er Camilla Hutters også helt på linje med:

»Det med at vælge nye uddannelser, som har en ny titel og vinkler nogle kompetencer på en ny måde, er klart en måde at skille sig ud på. Det tror jeg er en af grundene til, at man vælger en ny uddannelse.«

Nyt og skræmmende

Men selvom de nye uddannelser er populære, kan de også afskrække nogle af de unge, pointerer Camilla Hutters:

»Der er helt klart forskel på unge, og jeg tror ikke alle unge nødvendigvis vil vælge at tage en ny uddannelse. For nogle unge er det vigtigst, at de kan se, hvad uddannelsen kan bruges til, og hvilket job den fører til. Så hvis ikke de kan se, hvad eksempelvis interkulturel markedskommunikation fører til, så kan det afholde dem fra at søge uddannelsen,« siger hun.

Se en kort oversigt over de nyeste uddannelser her

Læs: Unges arbejdsløshed mere en fordobblet

Foto: Heine Pedersen