Øget forbrug skaber øgede udledninger
Den Grønne Ungdomsbevægelses (DGUB) forslag vil sætte en stopper for klimabelastende reklamer i Københavns Kommune. Disse ’fossile reklamer’ dækker bl.a. over reklamer for benzinbiler, flyrejser og krydstogtophold, som ifølge DGUB skaber øget forbrug hos danskerne – og dermed også øgede CO2-udledninger.
– Det kommer med et kæmpe øget forbrug, når virksomheder får lov at reklamere, og det giver ikke nogen mening i klimakrisen, at vi aktivt tillader virksomheder at øge forbruget af de produkter, som vi ved vi skal forbruge mindre af, fortæller Christian Fromberg, aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse.
Forestillingen om det gode liv
Forbuddet mod fossile reklamer i København skal, ifølge Christian Fromberg, være med til at ændre danskernes forestillinger om, hvad ’det gode liv’ er. De fortællinger, som reklamer er med til at skabe, kan nemlig gøre forbrugerne mere klimasyndige.
– Når vi fjerner de her reklamer, så er det med til at ændre vores syn på produkterne. Forbud på reklamer kan være med til at gøre op med de forestillinger og værdier, vi tillægger de forskellige produkter.
“Vi skal i gang med nogle store kulturelle ændringer i, hvad vi tillægger værdi”
Christian Fromberg, aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse
Her er lignende forbud indført:
- Amsterdam, som forbød reklamer for fly og biler med forbrændingsmotorer i Amsterdams metro og bymidte i 2021
- Frankrig, som forbød reklamer for fossile brændsler, som fx benzin og diesel, i 2022
- Storbritannien, hvor The Guardian indførte forbud mod reklamer fra virksomheder, der udvinder fossile brændstoffer i 2020
- Sverige, hvor det svenske dagblad Dagens ETC har stoppet med at reklamere for olie, flyrejser og biler med forbrændingsmotorer
-
Kilde: Den Grønne Ungdomsbevægelse
Forbud kan få den modsatte effekt
Lars Pynt Andersen, som forsker i reklamer ved Professionshøjskolen UCL, er dog skeptisk overfor det forbud, som er blevet foreslået.
– Det er svært at regulere sådan noget med forbud. Hvis vi er uheldige, så risikerer vi, at skubbe til at man rent faktisk begynder at tænke ud af boksen og begynder at lave noget bedre og mere effektiv markedsføring, i stedet for bare at køre de reklamer som de altid har gjort.
Lars Pynt Andersen tvivler på, at forbuddet vil have den store effekt. Han vurderer nemlig, at indarbejdede forbrugervaner er svære at ændre.
– Kategorier som biler, fly og krystogskibe er jo også indarbejdet. Så derfor vil folk fortsætte med at gøre det, fordi de føler, at det hører til dem, siger Lars Pynt Andersen.
Læs også: Klimaorganisationer: Ny motorvej vil ødelægge naturen
Et skridt i den rigtige retning
I Den Grønne Ungdomsbevægelse er man dog bevidst om, at forslaget kun er et skridt på vejen.
-Det er helt sikkert et større livssyn, som skal ændres. Vi skal i gang med nogle store kulturelle ændringer i, hvad vi tillægger værdi, og der kan vi se, at reklamer står i vejen og er med til at fastholde synet på det gode liv, som er helt modstridende med der, hvor vi skal hen, siger Christian Fromberg.
Sagen er endnu ikke færdigbehandlet, men lokaludvalgets formand, Bent Lohmann, har d. 13/4 foreslået, at opfordre Folketinget til at vedtage forbuddet mod fossile reklamer i byrummet.