Nyt socialt medie vil gøre op med Fake News – risikerer at falde til jorden

Nyt socialt medie har fokus på transparens. Foto: Flickr, Blogtrepreneur

På det sociale medie IndieFrame kan du dele billeder, prissætte dem og sælge dem til andre medier. Brugernes billeder bliver kortlagt og kan være alt fra terrorscenarier til videoklip fra flygtningekriser.

De danske grundlæggere bag fortæller, at det er et forsøg på at bekæmpe Fake News og på at skabe et mere gennemskueligt forhold mellem de store medier og borgerne.

Men troværdigheden er generelt et problem på de sociale medier, og at IndieFrame kan komme igennem nåleøjet, er usandsynligt, mener både medieforsker og fotojournalist.

Læs også: Sociale medier er fremtidens jobmarked

“Vi skal væk fra en arrogant diskussion om Fake News“

IndieFrame er stiftet af de to Oscarnominerede dokumentarister Cecilia Valsted og Lars Brask, som fornyligt har medvirket i DR programmet Løvens Hule, hvor de modtog en investering på 1,5 millioner kroner til projektet. Lige nu er de på vej til San Francisco for at fundraise yderligere til projektet.

De to iværksættere i flyet på vej til San Francisco. Foto: Privat

IndieFrame søger i allerhøjeste grad at gennemskueliggøre forholdet mellem folket, journalisterne og medierne, fortæller Cecilia Valsted. Mediet vil synliggøre, hvor vigtigt det er, at vi ser samme historie fra flere vinkler og samtidig sørge for, at journalisterne kommer tættere på fortællingerne. Ifølge hende er det den gennemsigtighed, som gør, at vi har tillid til det, vi ser i medierne.

– Vi vil gerne væk fra, at Fake News skal være sådan en arrogant diskussion om, at hvis folket er afsenderen, jamen, så tror man ikke på det. Hvis vi kan være med til at skabe et meget mere transparent billede af mennesker og motivationer, så er vi kommet rigtig langt, fortæller hun.

Cecilia Valsted fortæller, at der i tidens medier er mange bagtanker på spil. Det kan være alt fra politiske holdinger til økonomiske motiver. Men de holdninger og motiver skal enten fjernes eller være tydelige for brugerne.

– Vi har hverken annoncer eller salg af data, da vi gerne vil have, at vores medie er transparent. Vi vægter højt at nedbryde falske nyhedsstrømninger, da det er bag dem, at vi får sandheden, siger hun.

Læs også: I en tid, hvor fake news vokser, må journalister spidse blyanten

Nye sociale medier skal igennem et meget lille nåleøje

Medieforsker og docent i sociale medier fra DMJX, Jakob Jensen, fortæller, at sociale medier er i tilbagegang og har en lavere troværdighed end andre medier. Det er blevet upopulært, og folk deler mindre nu, end de gjorde før i tiden.

– Der kommer tusindvis af sådan nogle koncepter her, og det er meget, meget få, som slår igennem. De drukner simpelthen i mængden, da de skal opnå kritisk masse (af brugere, red.), som er meget svær at opnå. For at opnå kritisk masse skal det give mening for mange mennesker og virksomheder, og det tror jeg ikke på, at det her medie kan. Det er min kyniske, men ærlige vurdering, fortæller han.

Han forklarer, at der er rigtig mange mennesker, som vil gøre alt for at få deres billeder ind på de store medierne. Ved eksempelvis konfliktforhold og ekstreme vejrforhold sender brugerne frivilligt deres billeder ind. Det er noget TV2 og DR blandt andet benytter sig meget af.

Men folk skal også have lov til at tjene penge på deres historie. Cecilia Valsted mener ikke, at der er grund til at sende journalisterne mod områder, hvor historierne er, når man ligeså vel kan bruge menneskerne i området.

Billederne bliver ikke solgt

Fotojournalist, Alex Luka Ladime, har ikke erfaringer med IndieFrame, men dårlige erfaringer med at sælge sine billeder på lignende medier. Det går mere op i likes end salg. Han tror ikke, at fotografer vil få solgt deres historie gennem IndieFrame. Hele idéen er simpelthen lidt for idealistisk.

– På IndieFrame har man ikke direkte eksponering til medierne, så det bliver sådan lidt utopisk. Jeg har selv følt, at det har været tidsspild at være medlem af lignende medier, da man aldrig får solgt noget. Det hele går bare op i likes, og det kan man ikke bruge til noget. Likes giver ikke salg, siger han.

Alex Ladime har trukket sig tilbage fra de sociale medier og er ansat hos Berlingskes billedebureau, scanpix.

– Før i tiden kunne jeg godt finde på at dele ting på Facebook eller Instagram for at vise, at jeg er til stede og for at eksponere mig selv som fotograf. Men jeg er gået lidt væk fra det. Det betyder ikke så meget for mig mere, fordi jeg ved, hvor jeg skal gå hen for at sælge mine billede, siger han.

Lav troværdighed, store drømme

Eksperternes negative forventninger stopper ikke de to iværksættere.

– Vi har bygget det her fra bunden, og der er mange intentioner, som af diverse årsager ikke kan opnås endnu, men som er på vej. Men drømmen med IndieFrame er, at der kommer en meget mere tillidsfuld brug imellem folket og medierne, siger Cecilia Valsted.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Altinget ligger sociale mediers troværdighed i bunden af de forskellige medieplatforme. Undersøgelsen er foretaget i marts 2017 og viser, at sociale mediers troværdighed har en gennemsnitlig svarrate på 3,7, hvor 1 er ingen troværdighed, og 10 er meget troværdig.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen kom ud fra at have set IndieFrame på DR programmet Løvens Hule. Vi ringede til Cecilia Valsted for at høre om visioner og problematikker bag et nyt social medie som IndieFrame. Medierforsker Jakob Jensen kommenterede derefter på den generelle troværdighed på sociale medier og IndieFrames potentiale. Journalistfotograf Alex Ladime fortalte derefter om sit forhold til sociale medier og sammenhængen med hans arbejde og sociale medier.