Nu skal Herlevs skoleområde summe af stemmer – og de må ikke være for politiske. I ‘Sammen om Skolen’ vil stemmer fra den “virkelige” verden, lærere, elever og forældre, nemlig få langt mere indflydelse på skolernes hverdag.
Projektet skydes igang i dag tirsdag, hvor styregruppen til projektet ’Sammen om Skolen’ mødes for første gang. Kommunalbestyrelsen har nemlig vedtaget at starte en lokal udgave af det nationale tiltag, hvor folkeskolens parter samarbejder om at løse udfordringer, som eksempelvis inklusion.
Kommunalbestyrelsesreferater afslører dog, at De Konservative, som er kommunens andenstørste parti, har stemt imod projektet. De frygter, at det lægger flere møder til bunken.
– Jeg frygter, det er rent kransekage, og at det bare bliver spild af folks tid, siger Hanne Bjørn-Klausen, der er medlem af kommunalbestyrelsen for De Konservative.
Netop den politiske stridighed bekymrer formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget, Marco A. Damgaard (S), der håber, at politikerne kan læne sig tilbage og lade folkeskolens parter debattere.
I Herlev besluttede kommunalbestyrelsen d.12. oktober at starte projektet ’Sammen om Skolen’ op kommunalt. Referatet fra mødet viser, at politikerne ønsker; ”at fremme dialog om skoleudvikling og transparens om beslutningsprocesser vedrørende folkeskolen”.
De intentioner kan Hanne Bjørn-Klausen (K), der også er medlem af Børne – og Uddannelsesudvalget, godt forstå. Alligevel stemte hun imod sammen med resten af den Konservative gruppe.
– De Konservative har stemt imod, fordi vi allerede har et Skoleråd, og vi har generelt rigtig mange initiativer, siger Hanne Bjørn-Klausen.
Hun mener, at kommunen generelt holder alt for mange møder. I stedet forslår hun, at man vender bøtten fuldstændig på hovedet i det nuværende Skoleråd og forbedrer det med de tanker om mere samarbejde, som ‘Sammen om Skolen’ bygger på.
Sammen om Skolen
‘Sammen om Skolen’ blev nationalt lanceret i 2021 af den daværende regering (S) sammen med Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, KL, Danske Skoleelever, Skole og Forældre, BUPL og Børne- og Kulturchefforeningen. Nationalt diskuterer partnerskabet bl.a. inklusion og indhold i fagene
Sammen om Skolen Herlev blev stemt igennem i kommunalbestyrelsen d. 12. oktober med 14 stemmer for (S, EL og SF) og fem stemmer imod (K).
Partnerskabet skal bestå af: Et elevrådsmedlem, et skolebestyrelsesmedlem, politikere fra alle kommunalbestyrelsens partier og to repræsentanter fra hhv. pædagogerne og lærernes fagforeninger (BUPL og FOA).
Det er Marco A. Damgaard (S), ikke enig i, for han mener ikke, at de to udvalg har samme formål.
– Sammen om Skolen er ikke et politisk udvalg. Det er et forum for samarbejde, hvor man skal tage helt store emner op og tænke ud af boksen. Så kan der gå politik i de andre forummer, siger han.
Det syn på forskelle deler formanden for Herlevs Lærerforening, Jens Lunden, der også mener at skolerådet er længere væk fra den praksis som Sammen om Skolen skal handle om.
– Vi skal meget tættere på praktikkerne. Sådan at det er dem, der står med opgaven til daglig, der er med til at tage de her drøftelser, og ikke dem der har det politiske ansvar, siger han.
Pres på eller fra frivillige
Hanne Bjørn-Klausen (K) vil også gerne tænke ud af boksen, men hun frygter, at endnu flere møder vil presse og stresse de frivillige forældre, der i forvejen har nok at se til.
– Vi beder hele tiden frivillige om at bidrage med mere og mere. Vi kan se, at der er flere og flere mennesker, der går ned med stress og føler sig pressede, og så nytter det ikke noget, at vi laver endnu flere offentlige initiativer, hvor vi presser folk mere, siger hun og henviser til, at politikerne i Herlev har kigget på kommunens sundhedsprofil, hvor flere føler sig stressede.
Læs også: Lagde du mærke til demokratiets usynlige helte?
Heller ikke her er Marco A. Damgaard (S) enig. Han fortæller, hvordan skolebestyrelserne udtrykker, at de gerne vil spille en central rolle.
– Jeg kan godt se, vi skal passe på de frivillige, men når forældrene selv siger, de gerne vil inddrages så meget som muligt, så er og bliver det en bekymring, siger han.
Fælles for alle parter er, at intentionerne om øget og forbedret sammenarbejde er gode. Om sammen om skolen kan indfri forventningerne, må fremtiden vise.
Sådan blev artiklen til: Historien blev fundet via kommunalbestyrelsens referater, hvoraf der blev skabt interesse for, hvorfor De Konservative var imod tiltaget, og hvad de mente med brug af unødige frivillige ressourcer. Efterfølgende er der blevet foretaget interview med Hanne Bjørn-Klausen, derefter formanden for Herlev Lærerforening for det fagprofessionelle perspektiv og så fik Marco A. Damgaard mulighed for at svare på kritikken.