Første halvdel af marts har været præget af bidende kulde, sne og regn. Ikke ligefrem det forår, mange har ventet længselsfuldt på. I stedet for at spise påskefrokost og finde påskeæg hos familien her i Danmark, er der mange, som søger mod storbyer eller varmere himmelstrøg i den forestående påskeferie.
For de fleste nås påskedestinationerne med fly, men det kan koste dyrt på klimakontoen, da flyvemaskinen er en af de værste CO2-syndere. Ifølge Greenmatch udleder en gennemsnitlig dansker 6,8 tons CO2 årligt, så med en tur frem og tilbage til egyptiske Sharm el-Sheikh har man allerede opbrugt 10 % af ens årlige CO2-forbrug.
Der er dog stor forskel på, hvor meget CO2-udledning de forskellige flyrejser genererer. Derfor hjælper kortet dig her med at se, hvor meget CO2 din påskerejse kommer til at udlede.
De mest populære påskedestinationer
Vi har spurgt Travelmarket, der sammenligner priser på ferier, om de mest populære påskedestinationer i 2018. Ud fra brugernes søgninger har de givet os et indblik i de fem mest populære storbyferiemål og de fem mest populære chartermål. Her tegner der sig et billede af, at danskerne enten tager til de klassiske europæiske storbyer såsom London, Paris og Barcelona eller opsøger varmegraderne på de spanske øer.
De mest populære påskedestinationer 2018:
Top 5 storbyer:
1. Paris
2. London
3. Rom
4. Prag
5. Barcelona
Top 5 chartermål:
1. Gran Canaria
2. Alanya
3. Mallorca
4. Sharm el-Sheikh
5. Tenerife
Kilde: Travelmarket
Vi har samlet disse ti populære destinationer og plottet dem ind i kortet. Hvis du skal afsted til en af følgende påskedestinationer eller overvejer det, så kan du se, hvor meget CO2 din påskerejse kommer til at udlede ved at klikke på prikkerne.
CO2-udledningen er udregnet ved hjælp af hjemmesiden Greenseat og baserer sig på, at én person rejser tur/retur fra Københavns Lufthavn på økonomiklasse.
Skal du et andet sted hen, så er det også muligt selv at beregne sin flyrejses CO2-udslip på Greenseat.
Læs også: Alternativ, autentisk og billigt: Her skal du rejse hen i påsken
Sådan skåner du klimaet, når flybilletten er booket
Hvis man allerede har besluttet sig for at forlade Danmark til fordel for mere eksotiske steder, så er der faktisk nogle ting, man kan gøre for at mindske CO2-udledningen på flyveturen.
Det fortæller Kenneth Karl Nielsen, der står bag rejsebloggen Globetrotter, hvor han skriver om miljøvenlige rejser sammen med sin kone Maria Erica Jensen. Han har gennem årene samlet erfaringer, så man ikke behøver have alt for dårlig samvittighed, når man stiger på flyveren.
Det første handler om antallet af stop på rejsen.
– Hvis du flyver direkte, bruger du jo mindre CO2, siger Kenneth Karl Nielsen.
Dernæst kan man overveje, om man har brug for fire kufferter eller blot en enkelt rygsæk.
– Hvis man tager mindre bagage med, så betyder det en lillebitte smule, for jo mere du vejer på flyet, jo mere brændstof skal flyet bruge på at bringe dig frem.
Som et sidste råd siger Kenneth Nielsen, at man via forskellige tjenester kan betale for den CO2, man har brugt på at flyve. Det gør han og hans kone én gang om året.
– Vi samler alle de flyrejser, vi har foretaget på ét år og køber noget CO2 eller regnskov som kompensation.
Læs også: Fremtidens fly skal flyve på madolie og planter
Sådan gjorde vi: Idéen til denne artikel stammer fra en interesse, for hvor store konsekvenser danskernes flyrejser har for klimaet. Journalisten har været i telefonisk kontakt med Travelmarket, som har sendt top 10 over danskernes mest søgte påskeferiedestinationer anno 2018 over mail. Kenneth Karl Nielsen er blevet interviewet over telefon.