Sådan blev en venne-idé til 14 job

Medarbejderne i Airtame gør sig klar til en ny arbejdsdag  Foto: Airtame
Medarbejderne i Airtame gør sig klar til en ny arbejdsdag
Foto: Airtame

Det hele startede for et par år siden, da fem unge mænd mellem 24 og 30 år fik en god idé om at vise noget fra en skærm til en anden. Idéen samlede de fem iværksættere, der hurtigt blev enige om, at de skulle prøve at lave en crowdfunding-kampagne for at få nok kapital til at starte virksomheden.

De unge mænd satte uddannelsen på pause og arbejdede benhårdt med deres kampagne i et års tid. Da kampagnen sluttede havde virksomheden fået indsamlet 1,3 millioner kroner svarende til omkring 9 millioner danske kroner som startkapital og samtidig fået et helt nyt design til produktet.

I dag har Airtame ansat 14 medarbejdere, lejet et kontor midt i København og sælger smarte trådløse HDMI-stik, som gør det muligt at forbinde TV, computere, tablets og telefoner på det samme netværk.

Det var crowdfunding, der gjorde det muligt.
Brian Kyed, stifter af Airtame

– Selvom det har været en hård kamp med lange arbejdsdage, har det været det hele værd, siger Brian Kyed, som er medstifter af virksomheden.

Airtame har allerede sendt 3000 produkter ud til de kunder, der støttede deres kampagne og planlægger at sende de sidste forudbestilte produkter ud inden udgangen af april.

Desuden planlægger virksomheden at ansætte endnu flere medarbejdere over det næste halve år

Læs også: Statslig fond afsætter millioner til iværksættere

Crowdfunding

Crowdfunding er en kommerciel indsamling af penge til virksomheder eller projekter.Alle har mulighed for at støtte de projekter eller de virksomheder, de ønsker.Som regel foregår crowdfunding via netbaserede platforme.

Airtames crowdfunding-kampagne

– Kampagnen startes på crowdfunding-siden Indiegogo– Ideer til kampagnen og produktet design udvikles sideløbende i dialog med brugerne.

– Midt i processen lancerer IT-virksomheden Google det såkaldte Chromecast, som minder om Airtames produkt. Crowdfunding-kampagnen bekræfter iværksætterne i, at deres produkt er unikt, men de begynder at fokusere på salg til professionelle frem for forbrugere.

– Airtame bliver af Indiegogo tilbudt at deltage i CES 2014, som er en kæmpe elektronik messe i Las Vegas, USA.- Airtame vinder for bedste opstartsvirksomhed 2014 på CES.

– Virksomhedens indsamling på Indiegogo stiger fra 300.000 dollar til 900.000 dollar på de to cirka to uger, som CES varer.

Crowdfunding gav mere end penge
Stifterne af Airtame var fra begyndelsen enige om at søge kapital gennem en crowdfunding kampagne, men kampagnen skulle også være med til at definere deres produkt gennem en bruger-involverende kampagne, som kunne give dem konstruktiv feedback.

Brian Kyed fortæller blandt andet, at idéen slet ikke var blevet til et færdigt produkt i de første uger af kampagnen:

– I starten havde vi et design, som ikke så særlig godt ud, men der gik ikke mere end en uge, før der var en tysk designer, som kontaktede os og spurgte, om han skulle lave designet gratis. Så to uger inde i kampagnen ændrede vi faktisk designet til det, du ser i dag, siger Brian Kyed. 

Spørger man Brian Kyed om, hvor stor betydning crowdfunding har haft for opstarten af deres virksomhed, er budskabet tydeligt:

– Det var crowdfunding, der gjorde det muligt, udtaler Brian Kyed.

Læs også: Uklar lovgivning sætter aktie-crowdfunding på standby

“Tænk stort”

Til andre danskere, der går med drømmen om at udvikle deres idé og lave en crowdfunding-kampagne, handler det ifølge Brian Kyed først og fremmest om at tænke stort og lade sig inspirere af de store projekter på crowdfunding-siderne:

– Tænk stort. Hvis produktet og projektet kan bære det: Tænk udover de danske grænse. Sammenlign med de alle største projekter. Det var det, vi gjorde. Vi tog de allermest velfungende projekter og så på, hvad de gjorde, og hvorfor de lykkedes, siger han.

Brian Kyed forklarer, at mange mennesker har en forestilling om, at de store projekter på crowdfunding siderne bliver populære helt af sig selv, men for iværksætterne bag Airtame, var det hårdt arbejde og en brugerinvolverende kampagne, der virkede:

– Det kræver hårdt arbejde. Folk tror tit, at de største projekter går viralt af sig selv, men for os var det, der virkede, at vi forberedte os rigtig meget. Vi ændrede hele tiden på de enkelte dele, indtil det var godt nok, og vi inddrog en masse mennesker i forberedelserne for at skabe buzz omkring produktet og få feedback, forklarer han.

Læs også: Iværksættere: Alternativets forslag er indholdsløst

Crowdfunding skaber jobs, der ellers ikke ville være blevet skabt

Hos Dansk Erhverv og hos Dansk Crowdfunding Forening er man positivt indstillet over for de virksomheder, der har succes med at blive realiseret gennem de muligheder, som crowdfunding tilbyder:

– Iværksættere, der bruger crowdfunding, skaber jobs og virksomheder, der ellers ikke ville være blevet skabt, siger Sigurd Schou Madsen, som både er erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv med ansvar for iværksætterområdet og bestyrelsesmedlem i Dansk Crowdfunding Forening.