Skræm dine venner til at lette speederfoden

»Jeg vil aldrig høre om at du kører for hurtigt på grund af en pølse eller din syge moster, eller noget som helst andet… Fatter du det?!«

Den benhårde, svenske gangster Alvin stikker hovedet helt op i kameraet og peger ud på dig med sin pistol. Budskabet er klart: Hold fartgrænserne!
Også når du skal skynde dig ned på tanken efter en hotdog.

Kampagnen er lavet for at få unge til at sætte farten ned. I den møder man de tre skumle gangstere Alvin, Svend-Erik og Patrick. Kampagnen er fra Rådet for Sikker Trafik og blev lanceret på landets skoler, uddannelsessteder og på Facebook for nogle måneder siden. Den er målrettet unge mellem 16 og 22 år, især unge mænd. Nu har videoen nået biograferne, hvor den kører som trailer.

Vil ikke være Karen Kedelig
Unge bilister er overrepræsenterede i ulykkesstatistikker, og derfor er der brug for et særligt fokus på dem i kampagner, oplyser Karina Petersen, underdirektør for Formidling, Kampagner og Kommunikation hos Rådet for Sikker Trafik.
De unge skal hjælpes til at få vennerne til at slå bremsen i. Karina Petersen siger, at Rådet for Sikker Trafik har lavet kampagnen i et skummelt gangsterunivers, fordi det er en humoristisk måde at hjælpe unge til at kunne stoppe venner, der kører for hurtigt.

 
»Vi ved at de unge kan have svært ved at sige fra, når deres venner kører for hurtigt. De bryder sig ikke om situationen, men vil heller ikke være ”Karen Kedelig”. Nu kan de med videoen give et budskab videre på en sjov måde,« fortæller hun.

Svær målgruppe
De unge er en svær målgruppe at nå, fordi de er selektive. Rådet for Sikker Trafik har derfor forsøgt sig med en skæv vinkel i kampagnen.

»De vil gerne have noget fakta, men samtidig underholdes. Universet spiller på mafiafilm som f.eks. Godfather, noget de unge kender,« lyder det fra Karina Petersen.

Succes trods hemmelig lancering
Kampagnen blev hemmeligt lanceret på skoler, fordi Rådet for Sikker Trafik ville se, hvordan en undergrundskampagne kunne sprede sig blandt de unge, uden at have været i massemedierne. På nuværende tidspunkt kender 20 procent af målgruppen, de 16-22 årige, universet, fortæller Karina Petersen. På Facebook er der nu 12.000 fans, der kender de tre skumle gangstere og den sidste opsang i videoen:

»Aldrig køre for hurtigt mere, din dumme, jävla idiot!«

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Send trusselsvideoen til dine venner ved at klikke her

Læs også:

Send en videotrussel til vennerne

Kampagneinfo om "Familien"

"Familien" på Facebook