Storcenter forbereder Black Friday trods corona

Black Friday, Online, Shopping, Gifts, Consumption, Buy
Black Friday er Danmarks suverænt største handelsdag. PriceRunner anslår, at op imod 32% af danskerne benyttede sig af udsalget i 2018. Foto: Pixabay

Den sidste fredag i november er over de sidste par år blevet en festdag for landets storcentre, hvor danskerne stormer butikkerne for at rive alt fra ansigtscreme til fladskærme ned af hylderne. Den amerikanske mærkedag har for alvor fået greb om Danmark, og hungeren for billige varer er her også i år.

Danskernes købelyst ser nemlig ikke ud til at være påvirket af corona-krisen. Det viser en undersøgelse fra Dansk Industri, som forventer, at endnu flere kunder vil benytte sig af Black Fridays vanvidstilbud i år.

Læs også: Klimabevidste københavnere vil begrave dit indre udsalgs-monster

Vicepolitiinspektør hos Københavns Politi, Rasmus Agerskov Schultz, fortæller, at politiet allerede har forberedt sig på dagen.

– Vi har i nærpolitiet en tæt dialog med de forretningsdrivende om Black Friday. Covid-19-pandemien er en særlig udfordring i år, og vores indsats op til dagen handler især om at forberede butiksejerne på, at de har ansvaret for at sørge for, at kunderne overholder restriktionerne.

Danmarks største indkøbscenter bekymrer sig ikke

Et af de storcentre, som har forberedt sig til et corona-venligt Black Friday-arrangement, er Rødovre Centrum. For at sikre, at centret ikke bliver overfyldt, har indkøbscenterets centerforening valgt at sprede salgsfestlighederne over flere dage.

– Vi kalder det ikke Black Friday, men Black Weekend, hos os. Det er et forsøg på ikke at aflyse det helt, da det også er en salgsmæssig fest for butikkerne, siger økonomidirektør hos Rødovre Centrum, Jacob Birkbøll. Han uddyber, at butikkerne fortsat kommer til at være underlagt de nuværende restriktioner.

Danskernes forventede indkøb i 2019

  • Tøj: 55%
  • Elektronik: 53%
  • Personlig pleje: 30%
  • Sko: 26%
  • Børneudstyr og legetøj: 24%

Kilde: Dansk Erhverv

Restriktionerne indebærer blandt andet, at der skal være minimum fire kvadratmeter til hver kunde i butikkerne og minimum 20 kvadratmeter til hver kunde i indkøbscenterets fællessarealer. Det vil blandt andet betyde, at kunderne vil være nødsaget til at stille sig i kø udenfor butikkerne, hvis de er fyldt op, men Jacob Birkbøll er ikke bekymret for, at dette vil blive et problem:

– Vi har 16.000 kvadratmeter fællesareal, og vi har ikke oplevet nogle problemer før. Men det er rigtigt, at køerne kan blive et problem i gågaderne, hvor kunderne også skal kunne komme forbi. Derfor har vi et antal vagter på hele tiden. Jeg er meget opmærksom på det, men jeg er nu ikke så bekymret.

Elgiganten er klar

Dansk Erhverv skriver i en analyse fra 2019, at én af de mest populære kategorier blandt danskerne er elektronik. Derfor har den norskejede elektronikkæde Elgiganten også forberedt sig på Black Friday:

– Vi gør alt, hvad vi kan fra vores side for, at der ikke skal ske noget uhensigtsmæssigt. Vi har derfor spredt det ud over flere dage, indsat personale til at hjælpe, så der ikke sker nogle ubehagelige situationer, og så har vi sat streger på gulvene, udtaler kommunikationsansvarlig hos Elgiganten, Ditte Opstrup Andersen.

Sådan gjorde vi: Idéen opstod af journalistens egen nysgerrighed gennem samtale med bekendt. Alle kilder blev kontaktet via telefon. Interview med Ditte Opstrup Andersen og Jacob Birkbøll foregik telefonisk. Politiet vendte tilbage med kommentar fra Rasmus Agerskov Schultz over mail.