Lokales lyst til smørrebrød hjælper Café Egedal gennem corona-krisen

Café Egedal
Æg og rejer eller en med rullepølse? Her ses ejeren af Café Egedal, Yan Jie Yin, og hans kone foran caféen, der også sælger sushi.
Foto: Pernille Bloch Madsen, Vores Egedal.

Favoritmadderne hos gæsterne på Café Egedal består af fiskefilet og rejer, men på grund af corona-nedlukningen har ingen gæster siddet på caféen og spist smørrebrødsmadder siden den 9. december 2020. Men på trods af utallige historier om konkurser og lukkede restaurationer, så klarer Café Egedal sig gennem pandemien – og det er der to grunde til.

– Vi klarer den. Det er økonomisk støtte fra regeringen og muligheden for at sælge takeaway, der gør det, siger Yan Jie Yin.

Han var i begyndelsen af pandemien nervøs for at skulle dreje nøglen om, men det er han ikke længere.

For tiden sælger Café Egedal kun takeaway, og Yan Jie Yin rækker det over disken til de lokale med et smil bag mundbindet. De laver alt fra et stykke dansk smørrebrød for 13 kroner til platter med sushi.

Læs også: Lokal bogcafé kæmper for at overleve coronakrisen 

– Når jeg kigger på andre i branchen, er jeg virkelig glad for, at vi er i Stenløse og har noget at lave. Jeg er taknemmelig for, at vi kan få lov at sælge ud af huset, og at folk kommer og køber vores takeaway, siger Yan Jie Yin.

Virksomheder hjælpes gennem krisen

Det har slidt hårdt økonomisk på restaurationsbranchen, at de er tvunget til at holde lukket for servering, men hjælpepakkerne har hjulpet.

Fakta om konkurser i restaurationsbranchen

– I 2019 var der 252 konkurser blandt aktive virksomheder, i 2020 var det steget til 269 konkurser

– Omkring halvdelen af konkurserne i 2020 var i Region Hovedstaden

– I 2020 var der 25 % flere konkurser end i perioden 2015-2019, hvilket er en stigning på 12 %

Kilde: Danmarks Statistik

Sådan lyder det fra Nadeem Wasi, som er medlemschef i brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, Horesta.

– Det har været hårdt ikke at have nogen omsætning i snart et år. Det har selvfølgelig tæret på den likviditet og det overskud, som virksomhederne har haft, så man er helt i bund. Hjælpepakkerne har været en kærkommen hjælp, men det har ikke været tilstrækkeligt, siger Nadeem Wasi.

Læs også: Ny undersøgelse: Én ud af fem danskere tror ikke, at corona er farligere end influenza

Nadeem Wasi påpeger dog, at der er stor forskel på, hvordan Covid-19-pandemien har ramt forskellige virksomheder i restaurationsbranchen. Det er nemlig afgørende for virksomhedens skæbne, hvem kunderne er.

Jo mere omsætningen vedrører de lokale kunder, desto mindre hårdt er man blevet ramt
Nadeem Wasi, medlemschef i HORESTA

Nadeem Wasi siger, at den lokale støtte i et lille lokalsamfund som Stenløse kan være svaret på, hvorfor nogle mindre caféer klarer sig gennem krisen.

– Jo mere omsætningen vedrører de lokale kunder, desto mindre hårdt er man blevet ramt. Man er blevet ramt, men ikke lige så hårdt, som de caféer, der eksempelvis ligger i midten af København. De er er afhængige af turisterne. Derudover er det ikke alle, der har samme mulighed for at omlægge deres koncept til takeaway, siger Nadeem Wasi.

En af de lokale, der køber mad fra Café Egedal er Preben Wiberg, der har været fast gæst hos caféen i flere år.

– Ejerne er jordens sødeste og rareste mennesker. De laver det bedste smørrebrød, man kan få, siger Preben Wiberg.

De nuværende restriktionerne gælder indtil videre til den 21. april 2021. Yan Jie Yin glæder sig meget til, at han snart igen må slå dørene op for sine gæster.

– Jeg pudser vinduer, og jeg pudser borde. Jeg har endda købt terrassevarmere, hvis det er koldt, når gæsterne igen må sidde udenfor. Jeg er mere end klar, siger Yan Jie Yin.

Sådan gjorde vi: Café Egedal vandt i 2020 prisen for Månedens Café i Egedal Kommune. Det undrede journalisten, hvorfor større restaurantgiganter i indre København må dreje nøglen om, imens en mindre café som denne klarer sig fint gennem coronakrisen. Med hjælp fra lokale borgere i Egedal Kommune på et Facebook-opslag fandt journalisten ud af, at caféen har mange takeaway-kunder.