I disse dage får de danske studerende at vide, hvad de skal til eksamen i. Så snart de får det at vide, får de tunnelsyn og kigger kun på deres opgave. Nogle får sågar stress. Begge dele er med til at få dem til at glemme meningen med deres studie, nemlig at lære.
Det mener Santos Pérez, psykolog hos Studenterrådgivningen.
– De studerende gør to ting på én gang. De fokuserer på at klare sig godt til eksamen, mens de prøver at lære noget. Det fjerner fokus fra læringen, forklarer Santos Pérez, der i sit arbejde møder mange studerende, der føler sig pressede over deres eksamener.
Læs også: Slå tankerne fra i 20 minutter og bliv mindre stresset
Denne problematik nikker Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd, genkendende til.
– Det er ikke en ideel læringsituation, når man føler, at man ikke har overblikket, siger Yasmin Davali, der mener, at eksamenspresset skaber en usikker situation for landets studerende.
Denne usikkerhed kan i værste fald fjerne de studerendes fokus fra at lære af deres studie, når de i stedet fokuserer på at få et flot tal på deres eksamenspapir.
Det danske uddannelsessystemet fokuserer på tallene
Der er en generel tendens i det danske uddannelsessystem til at fokusere på eksamenskaraktererne, mener Yasmin Davali.
Læs også: Guide: Sådan kommer igennem den stressende eksamensperiode
– Vores uddannelsessystem fokuserer meget på karaktererne, og det fjerner fokus fra læringen, forklarer Yasmin Davali. Hun fremhæver, at ikke mange mennesker kan fokusere på at optage viden, når de er i en presset eksamenssituation. Denne tendens møder Studenterrådgivningen ofte hos de studerende, der henvender sig til dem.
– De studerende går rundt i en kronisk eksamenstilstand, siger Santos Pérez. Han lægger særligt vægt på, at de studerende konstant føler en form for eksamenspres, fordi de er i en kultur, hvor der skal gode resultater på karakterbladet. Dette mener han er en konstant belastning for den enkelte studerende.
Læs også: Meditation i domkirke skal fjerne stress og jag
På trods af, at eksamensstrukturen ikke er optimal, slår Yasmin Davali fast, at man ikke kan sætte én fast struktur for, hvordan man bedst tilrettelægger en eksamen, så den ikke tager fokus fra læringen.
– Enten kan det fjerne noget pres fra de studerende at kende deres eksamensspørgsmål, eller også kan det skabe mere stress, forklarer Yasmin Davali. Dog påpeger hun, at det ikke er optimalt, at landets studerende føler sig direkte stressede over deres eksamener.