Taxachauffør: Brækgebyret er en kundetjeneste

Brækgebyret er en kundetjeneste, det mener taxachaufføren Jack Hansen.   Emanuele, Flickr
Brækgebyret er en kundetjeneste, det mener taxachaufføren Jack Hansen.
Emanuele, Flickr

Efter at Netavisen satte fokus på, at taxachaufførerne stadig udsteder brækbøder i Region Hovedstaden, selvom det er ulovligt, har Netavisen talt med taxachaufføren Jack Hansen, der mener, at brækgebyret hjælper kunden.

– Det er nogle gange nemmere at bede passagererne om 500 kroner i stedet for at kræve CPR-nummeret og forsikringsoplysninger. Samtidig er det billigere for passageren, da passageren i stedet skulle have betalt for manglende indtjening samt rengøring. På den måde gør jeg faktisk passageren en tjeneste, siger han.

Bo Weye, formand for Københavns taxachauffører under 3F, har selv kørt taxa i næsten 25 år. Selvom brækgebyret i Region Hovedstaden er ulovligt, så forstår Bo Weye godt, hvorfor taxachaufførerne vælger at tage penge for rengøringen.

Læs også: Taxachauffører udsteder stadig ulovlige brækbøder

– Hvis man på sin arbejdsplads bliver udsat for noget, som tydeligvis ikke hører arbejdsbeskrivelsen til, så vil man selvfølelig gerne have noget ekstra betaling for det. Jeg er godt klar over, at det er ulovligt i forhold til lovgivningen, men jeg kan godt forstå, at de gerne vil have penge for at gå og rengøre, siger han.

Forskellige brækreglementer i Danmark

Det er ikke i alle regioner, at reglerne om at tage gebyrer for tilsmudsning af taxaen er ulovligt. I blandt andet Næstved Kommune står der i taxareglementet, at chaufførerne gerne må opkræve op til 500 kroner, hvis en person brækker sig i taxaen.

Man skulle slå fast, at det ikke er et gebyr, som chaufføren tager i lommen, men at det i stedet er et gebyr for den tabte fortjeneste
Taxachauffør Jack Hansen

Taxachauffør Jack Hansen mener, at reglerne om brækgebyret i Region Hovedstaden sagtens kunne forbedres, og at man i stedet kunne indføre samme reglement, som man har i Næstved Kommune.

– Hvis man på en eller anden måde kunne lovliggøre brækgebyret, så ville det være nemmere. Man skulle slå fast, at det ikke er et gebyr, som chaufføren tager i lommen, men at det i stedet er et gebyr for den tabte fortjeneste. Under alle omstændigheder ville man tjene flere penge, hvis passageren ikke havde brækket sig, siger han.

Læs også: Københavns cykeltaxaer forvises for bybilledet

I forhold til taxareglerne i Næstved Kommune, så har Taxinævnet i Region Hovedstaden også haft brækgebyret oppe at vende, men de har valgt ikke at ændre reglerne.

– Der er en ret klar holdning til ændring af taxagebyrerne, og den er, at man ikke villig til at ændre reglerne, da tilsmudsning kan være en gråzone, fortæller Bo Weye.

Bo Weye nævner en episode, hvor en chauffører oplevede, hvor dyrt det kan blive, når en kunde kaster op i taxaen, og man ikke  følger taxareglementet. Det er en af grundene til, at de ikke har valgt at ændre reglerne.

Læs også: Overblik: Uber-taxikrig i hele Europa

– En taxachauffør fik 500 kroner fra en passager, der lige har kastet op i bilen. Chaufføren hjalp kunden, da han i stedet for at sende taxaen til rensning, selv ville rengøre bilen. Han troede, at han har gjort ordentlig rent, men den efterfølgende mandag, hvor vognmanden startede taxaen, så begyndte klimaanlægget og brækresterne sprøjtede op på ruden. Klimaanlægget var ødelagt og kunne ikke repareres. Det kom til at koste cirka 66.000 kroner plus moms at reparere klimaanlægget. Et beløb vognmanden selv skulle betale, fortæller han.